اندیشۀ فلسفی فصلنامهای دارای رتبه علمی از کمیسیون نشریات علمی کشور است (درجه "ب" در سال ۱۴۰۰) که به زبان فارسی و با ارزیابی دوسوناشناسِ همترازان علمی منتشر میشود(با توجه به اخذ رتبه علمی مجله از کمیسیون نشریات علمی کشور، از تاریخ ۵ شهریور ۱۴۰۱ تا اطلاع ثانوی، مقالاتی که با رعایت کامل ساختار مندرج در راهنمای نویسندگان به مجله ارسال شوند، طی حداکثر ۴ هفته و بدون دريافت هرگونه وجه، داوری و تعیین تکلیف خواهند شد).
اندیشۀ فلسفی پذیرای مقالات پژوهشی اصیل، نقد کتاب، مرور ادبیات و یادداشت است که با رعایت استانداردهای دانشگاهی متعارف و با تدقیقهای فلسفۀ تحلیلی نگارش یافتهاند. مقالات باید ذیل مباحث نظری، تأملی و بنیادین فلسفی باشند که با گرایش تحلیلی مورد پژوهش قرار میگیرند.
برای احترام به حیات انسانی، محیط زیست و دسترسی برابر به دانش، اندیشۀ فلسفی صرفاً به صورت الکترونیکی منتشر میشود و پیرو سیاست دسترسی آزاد است.
بیانیه بهترین گردش کار و جلوگیری از تخلفات نشر مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران مجلات، در جهت ایجاد مجموعهای از حداقل استانداردها طراحی شده است که انتظار میرود تمام اعضای کوپ از آن تبعیت کنند. بهترین دستورالعملها طرفدار زیادی دارند و در پاسخ به درخواست راهنمایی از سوی سردبیران در مورد طیف وسیع و روزافزون مسائل اخلاقی پیچیده طرح شدهبودند. اگرچه کوپ انتظار دارد تمامی اعضا از مجموعه قوانین مربوط به سردبیران مجلات تبعیت کنند (و به شکایتهای مرتبط با اعضایی که از آن پیروی نکردهاند میپردازد)، متوجه شدیم ممکن است سردبیران قادر به انجام تمام توصیههای بهترین عملکردها (که از همین رو داوطلبانه هستند) نباشند، اما امیدواریم پیشنهادات ما منجر به تشخیص آن دسته از خط مشی مجلات و عملکردهایی شود که نیاز به بازبینی و به بحث گذاشته شدن دارند. در این نسخه ترکیبی از اسناد، مجموعه قوانین اجباری برای استانداردهای سردبیران مجلات، بهصورت متون منظم با مادههای شمارهگذاریشده نوشته شدهاند.
۱وظایف و مسئولیتهای کلی سردبیر ۱-۱سردبیر باید در قبال هرگونه مطلبی که در نشریه او به چاپ میرسد پاسخگو باشد. به این معنی که سردبیر باید ۱-۲برای مرتفعکردن نیاز خوانندگان و نویسندگان بکوشد؛ ۱-۳برای بهبود مداوم نشریه خود تلاش کند؛ ۱-۴رویکردهایی برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت مطالبی که به چاپ میرساند داشته باشد؛ ۱-۵مدافع آزادی بیان باشد؛ ۱-۶حافظ درستی و تمامیت سوابق آکادمیک باشد؛ ۱-۷به واسطه سازگاری استانداردهای عقلانی و اخلاقی، نیازهای شغلی را برآورده کند؛ ۱-۸همواره مشتاق چاپ اصلاحاتٰ، شفافسازیها، پوزش و عذرخواهیها به هنگام نیاز باشد. بهترین عملکرد برای سردبیران میتواند شامل این موارد باشد:
فعالانه در جستجوی دیدگاههای نویسندگان، خوانندگان، ویراستاران و اعضای هیات سردبیری در مورد شیوههای بهبود رویکردهای نشریه خود باشد؛
تشویقکردن و آگاهبودن از تحقیق در رابطه با بازبینی و چاپ و دوباره ارزیابیکردن رویکردهای نشریه خود در پرتو یافتههای جدید؛
تلاش برای ترغیب ناشران در تهیه منابع مناسب و راهنمایی از جانب کارشناسان (به عنوان مثال طراحان و حقوقدانان)؛
حمایت از ابتکارات طراحیشده برای کاهش مشکلات موجود در پژوهش و انتشار؛
حمایت از ابتکاراتی که در جهت آموزش اخلاق انتشار به محققان ایجاد شدهاند؛
ارزیابی تاثیرات خط مشی نشریه بر رفتار نویسنده و مرورگران و سیاستهای تجدید نظر در مواقع لزوم که برای تقویت مسئولیتپذیری و کاهش مشکلات رفتاری لازم است؛
اطمینان حاصل کردن از این که هرگونه مطلب منتشرشده از جانب نشریه، پیام انتشار مقاله را منعکس کرده و آن را در متن آورده باشد.
۲ارتباط با خوانندگان ۲-۱خوانندگان باید در مورد تامینکنندگان مالی یا اجرای پژوهش آگاه باشند و بدانند آیا تامینکنندگان مالی نقشی در تحقیق و چاپ آن داشتهاند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است چه نقشی داشتهاند. بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
کسب اطمینان از این که گزارشهای چاپشده و بازبینی تحقیق، توسط مرورگرهای واجد صلاحیت صورت گرفته باشد (از جمله مرور آماری در جاییکه لازم باشد)؛
کسب اطمینان از اینکه بخشهای مرورنشده نشریه کاملا مشخص هستند؛
اتخاذ رویکردهایی که صحت، جامعیت و وضوح گزارشهای تحقیقی را تقویت کند، از جمله ویرایش فنی و استفاده از رهنمودها و چکلیستهای مناسب؛
توجه به بهبود خط مشی شفافیت برای تقویت حداکثر شفافیت در مورد منشاء مقالات غیرتحقیقی؛
اتخاذ سیستمهایی از تالیف یا مشارکت که عملکردهای خوب را ارتقا داده (به عنوان مثال، بهطوری که فهرستسازی بهطور دقیق نشان دهد چه کسی کار را به انجام رسانده است) و مشکلات (مانند نویسندگان روح و مهمان) را کاهش دهد.
به خوانندگان اطمینان دهد که نوشتههای کارکنان نشریه یا هیات تحریریه بهطور بیطرفانهای مورد ارزیابی قرار میگیرند.
۳ارتباط با نویسندگان ۳-۱تصمیم سردبیر در پذیرش یا رد یک مقاله باید بر اساس اهمیت، اصالت و وضوح مقاله، اعتبار مطالعاتی و ارتباط آن با اهداف نشریه باشد. ۳-۲سردبیر نباید برای قبول نوشتهها، تصمیم خود را عوض کند مگر آنکه در مورد نوشته با مشکلاتی جدی روبهرو شده باشد. ۳-۳سردبیر جدید نباید تصمیمات سردبیر قبلی را در ارتباط با چاپ نوشتهها عوض کند، مگر آنکه مشکلاتی جدی در این باره شناسایی شود. ۳-۴توصیف رویکردهای ارزیابی مجدد باید منتشر شوند و سردبیر باید آماده توجیه هرگونه انحراف عمده از رویکردهای توصیف شده باشد. ۳-۵نشریات باید مکانیزمی را تعریف کنند تا نویسندگان بتوانند در برابر تصمیمات سردبیران به آن استناد کنند. ۳-۶سردبیر باید انتظارات خود را از نویسنده در غالب رهنمودهایی به چاپ برساند. این رهنمودها باید بطور منظمی بهروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شوند. ۳-۷سردبیر باید رهنمودی را در مورد معیار لازم برای تالیف یا این که چه کسی باید به عنوان شریک چنین استانداردهایی را در این زمینه رعایت کند تهیه نماید. بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
بازبینی منظم نظرات نویسنده و ارایه لینکهای مرتبط با این رهنمودها؛
انتشار منافع متعارض مرتبط، برای تمام شریکان و انتشار اصلاحات در صورتی که منافع متعارض بعد از چاپ مشخص شده باشند؛
اطمینان حاصل کردن از این که مرورگرهای نوشتهها به درستی انتخاب شدهاند (به عنوان مثال اشخاصی که قادر هستند مطلب را مرور کنند و از منافع متعارض فاقد صلاحیت مبری هستند)؛
احترام به آن دسته از درخواستهای نویسندگان مبنی بر این که در صورت قابل قبول و قابل اجرا بودن نوشته آنها، کسی حق بازبینی آن را نداشته باشد؛
در مواردی که تالیف مشکوک به داشتن مشکلات یا مشاجرات باشد به راهنماییهای روندنمای کوپ استناد کند؛
چاپ جزئیات چگونگی حل و فصل موارد مشکوک به داشتن مشکل (به عنوان مثال لینک دادن به روندنمای کوپ)؛
چاپ تاریخ نوشتهها و پذیرش مقالات.
۴ارتباط با مرورگران ۴-۱سردبیر باید انتظارات خود را از مرورگر از جمله بهکارگیری مطالب ارائهشده جهت کسب اطمینان، در غالب رهنمودی ارائه کند. این رهنمود باید بطور منظم بروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شود. ۴-۲سردبیران باید قبل از ارجاع مرور نوشته، مرورگرانی را برای بروز هرگونه منافع متعارض بالقوه در اختیار داشته باشند. ۴-۳سردبیر باید سیستمی را در اختیار داشته باشد تا به واسطه آن اطمینان یابد تشخیصهای مرورگرها محفوظ هستند، مگر آنکه مرور آشکاری داشته باشند که نویسندگان و مرورگران از آن مطلع باشند. بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن سئوالات در زمینه اخلاقی و تحقیقات احتمالی و مشکلات برخاسته از نوشتهها در مورد انتشار (به عنوان مثال طراحی غیراخلاقی تحقیق، اطلاعات ناکافی برای حصول رضایت یا حمایت از موضوعات تحقیقی (از جمله حیوانات)، به کارگیری و ارائه نامناسب اطلاعات)؛
تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن اصالت نوشتهها و آگاهی نسبت به انتشار مطالب دارای اطناب و سرقت ادبی؛
دادن تجهیزات لازم به مرورگران برای شناسایی انتشارات مرتبط (به عنوان مثال دادن لینک منابع ذکرشده و جستجو در زمینه فهرست کتاب)؛
اعلام نظرات مرورگران به نویسندگان با تمامیت کامل، مگر آنکه اظهارات اهانتآمیز یا افتراآمیز باشند؛
اطمینان یافتن از همکاری مرورگران با نشریه؛
تشویق موسسات آکادمیک به پذیرش فعالیتهای مرور به عنوان رویکردی پژوهشی؛
بررسی عملکرد مرورگران و گام برداشتن در جهت حصول اطمینان از استاندارد بالای آن؛
توسعه و حفظ پایگاه داده مرورگران مناسب و بهروزرسانی آن بر اساس عملکرد مرورگران؛
بهکارنگرفتن مرورگرانی که اغلب مرورهای سریع، بیکیفیت یا با تاخیر دارند؛
حصول اطمینان از اینکه پایگاه داده مرورگران منعکسکننده جامعه آنها در نشریه است و افزودن مرورگران جدید در صورت نیاز؛
استفاده از طیف وسیعی از منابع (نه صرفاً مخاطبان شخصی) برای تشخیص مرورگران جدید بالقوه (به عنوان مثال پیشنهادات نویسنده، پایگاه داده مربوط به فهرست کتاب)؛
پیروی از روندنمای کوپ در مواردی که عملکرد مرورگران دچار مشکل باشد.
۵ارتباط با اعضای هیات تحریریه ۵-۱سردبیر باید اعضای هیات تحریریه جدیدی در نظر گرفته و بر اساس انتظاراتی که از آنها دارد رهنمودهایی را در اختیار آنها بگذارد و اعضا را به تناسب خط مشیو توسعههای جدید، به روز نگه دارد. بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
برخورداری از خط مشی لازم برای مدیریت نوشتههای اعضای هیات تحریریه تا اطمینان حاصل شود که مرور بیطرفانه است؛
شناسایی اعضای هیات تحریریه باصلاحیتی که فعالانه در توسعه و مدیریت خوب نشریه همکاری دارند؛
بازبینی منظم ترکیب هیات تحریریه؛
ارایه راهنمای روشنی به اعضای هیات تحریریه در مورد نقشها و وظایف مورد انتظار که احتمالاً شامل این موارد خواهد بود:
فعالیت به عنوان عضو اجرایی نشریه
حمایت و ارتقای نشریه
جستجوی بهترین نویسندهها و بهترین آثار (به عنوان مثال از چکیده نشتها) و تقویت فعالانه نوشتهها
ویرایش نوشتهها برای نشریه
قبول مسئولیت ویراستاری، بازبینی و بیان نظرات در مورد مقالات در حوزه تخصصی خود
پیوستن و مشارکت در جلسات هیات تحریریه
مشورت دورهای با اعضای هیات تحریریه (مثلا بطور سالانه) برای بررسی نظرات در مورد اداره نشریه، آگاهکردن آنها از هرگونه تغییر در خط مشی نشریه و شناسایی چالشهای پیش رو
۶ارتباط با صاحبان و ناشران نشریه ۶-۱ارتباط سردبیر با ناشر و صاحب نشریه اغلب پیچیده است اما باید اساساً بر پایه اصول آزادی سردبیری باشد. ۶-۲سردبیر باید بر مبنای کیفیت و تناسب مقالات با نشریه و بدون دخالت صاحب یا ناشر نشریه، در مورد چاپ مقالات تصمیم بگیرد. ۶-۳سردبیر باید قرارداد کتبی داشته باشد که ارتباط او با صاحب یا ناشر نشریه در آن تنظیم شده باشد. ۶-۴مفاد این قرارداد باید در جهت مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران نشریه باشد. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
ایجاد مکانیزمهایی برای حل و فصل تعارضات بین خود و صاحب یا ناشر نشریه با تشریفات قانونی؛
ارتباط پیوسته با صاحب و ناشر نشریه خود.
۷رویکردهای ویراستاری و بازبینی ۷-۱سردبیر باید مطمئن شود که بازبینی در نشریه او منصفانه، بیطرفانه و بهموقع است. ۷-۲سردبیر باید سیستمی برای حصول اطمینان از این داشته باشد که مطالب ارائه شده در نشریه در حین بازبینی محرمانه باقی میمانند. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
حصول اطمینان از این که افراد مشغول به کار ویراستاری (از جمله خود) از آموزش کافی برخوردارند و بهرهمندی از جدیدترین رهنمودها، توصیهها و شواهد در مورد بازبینی و مدیریت نشریه؛
آگاهی از تحقیقات صورتگرفته در مورد بازبینی و پیشرفتهای تکنولوژیک؛
اتخاذ مناسبترین روشهای بازبینی برای نشریه و انجمن پژوهشی آن؛
بررسی دورهای عملکردهای بازبینی برای بهبود احتمالی آنها؛
ارجاع موارد مشکلساز به کوپ، بهخصوص هنگامی که سئوالاتی مطرح شدهاند که در روندنمای کوپ پاسخ داده نمیشوند، یا گمان میرود مشکلات جدیدی در مورد نشریه وجود دارد؛
داشتن جلسهای با حکم به منظور داوری در مورد شکایاتی که قادر به حل آن نبودهاند.
۸تضمین کیفیت ۸-۱سردبیر باید گامهای معقولی در جهت حصول اطمینان از کیفیت مطالبی که چاپ میکند بردارد، با توجه به این که نشریات و بخشهای درون نشریات اهداف و استانداردهای متفاوتی خواهند داشت. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
داشتن سیستمی برای شناسایی اطلاعات نادرست (به عنوان مثال عکسهایی که در جای مناسب به کارگرفته نشدهاند یا متون سرقتشده) هنگام بروز گمانهزنیها؛
اتخاذ تصمیمات مربوط به صفحهآرایی نشریه بر پایه شواهد مرتبط با فاکتورهایی که کیفیت گزارشات را بالا میبرند، به جای این که بر پایه دلایل زیباییشناسی یا ترجیح شخصی باشند.
۹حفاظت از اطلاعات شخصی ۹-۱سردبیر باید در قضاوتهای خود، از اصول محرمانه بودن پیروی کند. صرف نظر از قوانین داخلی، آنها باید همواره اطلاعات اشخاصی را که در طول تحقیق یا تعاملات حرفهای بهدست آمدهاند، محرمانه نگه دارند (به عنوان مثال بین دکتر و بیمار). بنابراین همواره لازم است رضایت کتبی آگاهی از انتشار را از افرادی گرفت که ممکن است شناختهشده باشند یا توسط دیگران شناسایی شوند (به عنوان مثال از نوع گزارش یا عکسها). بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
انتشار خط مشی خود در چاپ اطلاعات فردی (به عنوان مثال اطلاعات یا تصاویر شخصی) و توضیح کامل آن برای نویسنده؛
توجه کنید که رضایت مشارکت در تحقیق یا مسائل مربوط به آن، مشابه با رضایت انتشار اطلاعات، تصاویر یا نقلقولهای شخصی نیست.
۱۰تشویق رعايت موارد اخلاقی (به عنوان مثال تحقیقات دربرگیرنده انسانو حیوانات) ۱۰-۱سردبیر باید اطمینان یابد تحقیقی که منتشر میکند بر اساس رهنمودهای اخلاقی بینالمللی پذیرفته، صورت گرفته است (به عنوان مثال Declaration of Helsinki برای تحقیقات کلینیکی و رهمنودهای AERA و BERA برای تحقیقات تحصیلی) ۱۰-۲سردبیر باید تضمین بجوید که تمام تحقیقات توسط هیات ذیصلاحی که در حال حاضر وجود دارد به تایید رسیدهاند (به عنوان مثال کمیته تحقیقات اخلاقی). با این حال، سردبیر باید بداند چنین تاییداتی، اخلاقی بودن تحقیق را تضمین نمیکند. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
آمادگی برای درخواست شواهد تایید اخلاقی بودن تحقیق و سئوال از نویسندگان در مورد جوانب اخلاقی (مانند چگونگی کسب رضایت شرکتکننده یا روش بهکاررفته برای به حداقل رساندن آزار حیوان) در صورت بروز نگرانیها یا نیاز به شفافسازی؛
اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات کلینیکی بر مبنای Declaration of Helsinki، Good Clinical Practice و دیگر رهنمودهای مربوط به تامین امنیت شرکتکننده صورت گرفتهاند؛
اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات یا مطالعات انجامشده بر روی حیوانات، در جهت رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی و خدمات انسانی برای مراقبت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی یا دیگر رهنمودهای مرتبط صورت گرفتهاند؛
تعیین مشاور یا هیات اخلاقی نشریه برای مشورت کردن در مورد امور خاص و بازبینی دورهای خط مشی نشریه.
۱۱برخورد با تخلفات احتمالی ۱۱-۱سردبیر موظف است در صورت مشاهده تخلفات یا نشانهای از بروز تخلفات وارد عمل شود. این وظیفه شامل مقالات چاپشده و چاپنشده میشود. ۱۱-۲سردبیر نباید به سادگی مقالاتی را که مشکوک به داشتن تخلف هستند رد کند. او از نظر اخلاقی باید چنین مواردی را پیگیری کند. ۱۱-۳سردبیر باید از روندنمای کوپ در هر جای ممکن پیروی کند. ۱۱-۴نخست سردبیر باید در جستجوی پاسخی از موارد مشکوک به تخلف باشد. اگرپاسخ قانعکنندهای نیافت باید از کارکنان، موسسه یا بعضی از افراد ذیصلاح خواهان رسیدگی شود. ۱۱-۵سردبیر باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مطمئن شود رسیدگی درستی در مورد تخلف انجام شده است؛ اگر چنین چیزی صورت نپذیرد سردبیر باید تمام تلاش خود را در جهت یافتن راه حلی برای این مشکل به کار گیرد. این وظیفهای دشوار اما مهم است.
۱۲اطمینان از درستی سوابق آکادمیک ۱۲-۱خطاها یا اشتباه در نوشتهها باید بر اساس درجه اهمیت سریعاً تصحیح شوند. ۱۲-۲سردبیر باید از رهنمودهای کوپ در اصلاح اشکالات استفاده کند. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
حرکت در جهت کاهش مطالب هجوآمیز مستتر در چاپ (به عنوان مثال تمام موارد کلینیکی باید به ثبت برسند)؛
حصول اطمینان از این که مطالب چاپشده به طریقه امنی آرشیو شدهاند (به عنوان مثال مخزنهای دائمی مانند PubMed Central)؛
در اختیار داشتن سیستمی برای این که به نویسنگان فرصت ارائه آزادانه مقالات تحقیقی را بدهد.
۱۳مالکیت فکری ۱۳-۱سردبیر باید نسبت به مساله مالکیت فکری آگاه باشد و با ناشر خود برای مدیریت توانایی نقض قوانین و تعهدات مالکیت فکری همکاری کند. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
اتخاذ سیستمی برای کشف سرقت ادبی (به عنوان مثال نرمافزاری برای جستجوی عناوین مشابه)؛ مقالات ارايهشده (بطور عادی یا به هنگام رویارویی با موارد مشکوک)؛
حمایت از نویسندگانی که کپیرایت برای آنها رعایت نشده است یا قربانی سرقت ادبی بودهاند؛
داشتن آمادگی برای همکاری با ناشر در جهت دفاع از حقوق نویسنده و تحت پیگرد قرار دادن متجاوزان (به عنوان مثال با درخواست بازپسگیری یا برداشتن آن از وب سایتها) صرف نظر از اینکه آیا نشریه کپی رایت را رعایت میکند یا خیر.
۱۴تشویق تبادل نظر ۱۴-۱سردبیر باید مشوق و مشتاق رسیدگی به انتقادات متقاعدکننده از آثاری باشد که در نشریه به چاپ میرساند. ۱۴-۲باید به نویسنده مطلب مورد انتقاد فرصت پاسخگویی داده شود. ۱۴-۳از مطالعه گزارش کار نتایج منفی نباید چشمپوشی شود. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
آزادی عمل برای تحقیق در مواردی که مطالب بهچاپرسیده در نشریه را به چالش میکشد.
۱۵شکایات ۱۵-۱سردبیر باید سریعاً به شکایات رسیدگی کند و بداند شکایات حل و فصل نشده، شکایات بیشتری به بار میآورند. این مکانیزم و چگونگی ارجاع مسائل حلنشده به کوپ باید در نشریه روشن شده باشد. ۱۵-۲سردبیر باید از رویهای که در روندنمای کوپ برای شکایات در نظر گرفته شده پیروی کند.
۱۶ملاحظات اقتصادی ۱۶-۱نشریات باید خط مشی و سیستمی داشته باشند تا مطمئن شوند ملاحظات اقتصادی، تداخلی با تصمیمات سردبیری ندارد (به عنوان مثال دپارتمان آگهی باید مستقل از دپارتمان ویراستاری عمل کن(. ۱۶-۲سردبیر باید خط مشی تبلیغاتی روشنی در مورد محتوای نشریه و رویکردهای مورد نیاز برای اسپانسری داشته باشد. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
چاپ توضیحی کلی از منبع درآمد نشریه (به عنوان مثال سهم درآمدی از قسمت تبلیغات، فروش، ملزومات اسپانسری و غیره)؛
حصول اطمینان از اینکه رویه اسپانسری بازبینی همانند اسپانسری خود نشریه است؛
حصول اطمینان از اینکه موارد گنجاندهشده در اسپانسری فقط بر پایه شایستگی آکادمیک و جذابیت داشتن برای خوانندگان در نظر گرفته شدهاند و تصمیمگیری در مورد این ملزومات تداخلی با ملاحظات تجاری ندارد.
۱۷تعارض منافع ۱۷-۱سردبیر باید سیستمی برای مدیریت برخورد منافع خود و همچنین کارکنان، نویسندگان، داوران و اعضای هیات تحريريه داشته باشد. ۱۷-۲نشریات باید رویه آشکاری برای حل و فصل نوشتههای از جانب سردبیران، کارکنان یا اعضای هیات تحريريه داشته باشند تا مطمئن باشند بازبینی بیطرفانه است. بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
چاپ فهرست منافع مشترک (مالی، آکادمیک یا انواع دیگر) کارکنان ویراستاری و اعضای هیات تحريريه (که هر ساله باید به روز رسانی شوند).
اختيار- غيرتجاری CC BY-NC این نشریه دارای دسترسی باز، تحت قوانین گواهینامه بینالمللی Creative Commons Attribution 4.0 International License منتشر میشود که اجازه اشتراک (تکثیر و بازآرایی محتوا به هر شکل) و انطباق (بازترکیب، تغییر شکل و بازسازی بر اساس محتوا) را میدهد.
راهنمای نویسندگان مراحل گردش کار مقالات
- تکمیل و امضای فرم تعهدنامه نویسنده(گان) توسط همه نویسنده(گان) الزامی است و مقالات فاقد این فرم مورد بررسی و انتشار قرار نمیگیرند (فرم را از اینجا دریافت کنید). کلیه مراحل ارسال، داوری و ویرایش مقالات رایگان است.
- مقالات رسیده برای بررسی کیفی، انطباق با اهداف نشریه و همچنین رعایت ساختار نگارشی مورد نظر نشریه ارزیابی میشوند (حداکثر طی یک هفته). مقالاتی که از نظر موضوعی یا حداقل کیفیت مورد پذیرش نشریه نباشند در همین مرحله رد میشوند. مقالاتی که از نظر ساختاری با فرمت نشریه منطبق نباشند تا حداکثر ۳ بار فرصت دارند توسط نویسنده(گان) مقاله اصلاح شوند. مقالاتی که پس از ۳ بار اصلاح ساختاری همچنان با فرمت مورد نظر نشریه مغایر باشند رد خواهند شد. در صورتی که نویسنده(گان) باز هم قصد انتشار مقاله در مجله را داشته باشند باید آن را به عنوان مقاله جدید در سیستم مجددا ثبت کنند. پس از تایید در این مرحله، مقاله برای انتخاب داوران تخصصی برای سردبیر ارسال میشود. زمان معیار دریافت مقاله در نشریه، تاریخ ارسال آن برای تعیین داور است و اگر نویسنده(گان) موارد ساختاری مورد نظر نشریه را رعایت نکنند و مقاله برای مدت زمانی در مرحله ابتدایی تا قبل از ارسال برای تعیین داوران باقی بماند، حقی برای نویسنده(گان) در جهت پذیرش مقاله ایجاد نمیشود.
- پس از تعیین داوران توسط سردبیر، با اخذ حداقل ۲ جواب داوری، مقاله برای جمعبندی داوری به سردبیر ارسال میشود. به طور متعارف حداکثر پس از گذشت ۳ ماه مقاله در این مرحله تعیین تکلیف خواهد شد (با توجه به اخذ رتبه علمی مجله از کمیسیون نشریات علمی کشور، از تاریخ ۵ شهریور ۱۴۰۱ تا اطلاع ثانوی، مقالاتی که با رعایت کامل ساختار مندرج در راهنمای نویسندگان در مجله ارسال شوند، طی حداکثر ۴ هفته داوری و تعیین تکلیف خواهند شد). اگر پاسخ نشریه در مرحله داوری (از تاریخ ارسال مقاله برای تعیین داوران تا اعلام جمعبندی نظر داوران به نویسنده(گان)) از ۳ ماه تجاوز کند، نویسنده(گان) میتوانند مقاله خود را برای نشریه دیگری ارسال کنند (منوط به اعلام انصراف قطعی از ادامه روند). شایان ذکر است که سردبیر در هر مرحله از بررسی میتواند مقاله را پذیرفته یا رد کند و تعداد دفعات داوری یا اصلاح حقی برای نویسنده(گان) مبنی بر اعتراض به تصمیم سردبیر ایجاد نمیکند.
- در صورتی که پاسخ نشریه در این مرحله قطعی نباشد (پذیرش یا رد قطعی مقاله)، نویسنده(گان) حداکثر ۳۰ روز فرصت دارند که مقاله را براساس نظر داوران اصلاح کرده، ارسال کنند.
- پس از دریافت اصلاحات از نویسنده(گان)، سردبیر یا فردی که از طرف سردبیر تعیین میشود وظیفه تشخیص کفایت اصلاحات را به عهده خواهد داشت. روند اصلاحات توسط نویسنده(گان) و بررسی کفایت اصلاحات تا زمان اتخاذ تصمیم قطعی برای پذیرش یا رد مقاله ادامه مییابد، که در این بازه حداکثر زمان نویسنده(گان) برای انجام اصلاحات مجدد ۷ روز است.
- در صورت رد قطعی مقاله در هر مرحله، نویسنده(گان) حقی برای اعتراض ندارند و زمان بررسی حقی برای نویسنده(گان) مبنی بر پذیرش مقاله ایشان ایجاد نمیکند.
- پس از اعلام پذیرش توسط سردبیر، مقاله به بخش ویراستاری نشریه منتقل شده و تمام ویرایشهای لازم توسط ویراستاران نشریه در مورد آن انجام میشود. نشریه در مورد اعمال ویرایش اختیار تام دارد و طی انجام این مرحله نویسنده(گان) موظف به همکاری با ویراستاران برای رفع اشکالات احتمالی هستند. پس از تکمیل ویرایش و قبل از صفحهبندی، نسخه نهایی به تایید نویسنده رابط میرسد. عدم پذیرش نسخه نهایی توسط نویسنده(گان) به معنی انصراف از انتشار مقاله است
- با توجه به اینکه مسئولیت صحت و سقم مطالب مقاله با نویسنده(گان) است، مقاله پس از اتمام ویراستاری و بدون صفحهبندی (نسخه گلیپروف) برای نویسنده رابط ارسال میشود تا اشکالات احتمالی باقیمانده رفع شود و در نهایت به تایید نویسنده(گان) برای انتشار برسد. از نظر نشریه، تایید نویسنده رابط مبنای تایید نویسنده(گان) است.
ضوابط اخلاقی و اطلاعات حقوقی
- ضوابط اخلاق نشر تمامی نشریات انتشارات دانشگاه تربیت مدرس مبتنی بر دستورالعملهای کمیته اخلاق نشر است.
- تمامی مقالات رسیده که از مرحله انطباق اولیه با اهداف و ساختار مطلوب نشریه عبور کنند، مورد داوری همترازانی علمی قرار میگیرند که شامل حداکثر یک داور از اعضای هیئت تحریریۀ نشریه و حداقل یک داور خارج از این افراد است.
- تمامی نویسنده(گان) در هنگام ارسال مقاله باید فرم "تعهد رعایت اخلاق نشر، واگذاری حقوق نشر، افشای تعارض منافع و معرفی نویسندگان" را امضا کنند. با امضای این فرم، نویسنده(گان) متعهد میشوند که "مقاله ارسالی در هیچ نشریهای در حال بررسی نیست و به چاپ نرسیده، تا پایان مراحل بررسی و حصول نتیجه قطعی در این نشریه برای هیچ نشریه دیگری ارسال نخواهد شد و نویسنده(گان) در صورت پذیرش نهایی مقاله برای انتشار موظف به همکاری با ویراستاران نشریه تا مرحله صفحهبندی و انتشار مقاله هستند".
- نویسنده(گان) تمامی حقوق نشر ناشی از انتشار مقاله (نه حقوق مادی ناشی از محتوای مقاله) را به نشریه واگذار میکنند و نشریه نسبت به بازتولید، نشر، فروش و پخش نسخه های مقاله به هر روش، شکل و صورتی حق انحصاری دارد؛ که شامل هر گونه پخش الکترونیکی و سنتی می شود. همچنین نویسندگان تمام حقوق ناشی از درآمدهای مادی موارد فوق را به نشریه واگذار می کنند. تمامی نویسنده(گان) با امضای "تعهدنامه نویسندگان مقالات" بر انتقال حقوق یادشده به نشریه صحه میگذارند.
- تمامی نویسنده(گان) مقالات موظف به رعایت "پروتکلهای اخلاق پژوهش" طی کلیه مراحل انجام پژوهش هستند و میبایست کلیه تاییدیههای حرفهای و اخلاقی لازم برای انجام هر پژوهش را اخذ کرده، در هنگام ارسال مقاله در اختیار نشریه قرار دهند. همچنین، اعلام تمامی منابع مالی مورد استفاده برای انجام پژوهش و تعارض منافع احتمالی نویسنده(گان) الزامی است. ضوابط اخلاق پژوهش انتشارات دانشگاه تربیت مدرس مبتنی بر "دستورالعمل کمیته اخلاق نشر در مورد تعامل موسسات پژوهشی و نشریات در زمینه صداقت در پژوهش" است که در این آدرس قابل مشاهده است: (http://publicationethics.org/resources/guidelines-new/cooperation-between-research-institutions-and-journals-research-integrity)
- مقالات ارسالی از طرف نویسنده(گان) نباید مشمول "انتشار تکراری" یا "سرقت علمی-ادبی" شوند و بر این مساله نیز در "تعهدنامه نویسندگان مقالات" تاکید شده است. در ارجاع به منابع دیگر نباید عین متن مورد استفاده قرار گیرد و باید نقل به مضمون شود. هرگونه استفاده از متن، دادهها و تحلیلهای منابع دیگر که شائبه دستبرد بدون ایجاد تغییرات کافی را ایجاد کند مشمول سرقت علمی-ادبی است و این مساله شامل مقالات دیگر خود نویسنده(گان) نیز میشود. حتی اگر از پژوهشی واحد، چندین مقاله استخراج شده باشد، متن و منابع مورد استفاده نمیتوانند کاملاً یکسان باشند و از دادههای مشابه در مقاله استفاده شود. در صورتی که انجام سرقت علمی-ادبی توسط نویسنده(گان) توسط سردبیر محرز شود با ایشان طبق دستورالعملهای "کمیته اخلاق نشر" برخورد خواهد شد. جریمه این عمل از تذکر شفاهی تا اطلاع به سازمان مربوط و ارگانهای تصمیمگیر نشریات علمی متغیر است.
- تمامی نشریات انتشارات دانشگاه تربیت مدرس دارای دسترسی آزاد تحت گواهینامه عمومی Creative Commons Attribution-NonCommercial ۴.۰ International هستند.
دستورالعمل نگارش و ارسال مقاله
مقالات فقط به زبان فارسی پذیرفته میشوند.
انواع فرمت مقالات مورد قبول اندیشه فلسفی عبارت است از: پژوهشی اصیل، مرور ادبیات، نقد کتاب و یادداشت کوتاه.
فایل اصلی مقاله میتواند با فرمت Word (.doc یا .docx) یا لاتک (.tex) ارسال شود (در قسمت فایل مخصوص داوری در هنگام ارسال مقاله باید فایل .pdf که فاقد مشخصات نویسندگان است ارسال شود).
فایل اصلی مقاله باید به صورت تکستونی، در کاغذ A۴ با فواصل مساوی ۳ سانتیمتر از بالا، پایین، چپ و راست، با فونت فارسی IRLotus (اندازه ۱۴) و فونت انگلیسی TimesNewRoman (اندازه ۱۱) و با فاصله خطوط ۵/۱ واحد تنظیم شود.
فایل اصلی مقاله باید دارای صفحه اول (۱ صفحه)، صفحه چکیده (۱ صفحه)، متن مقاله و منابع باشد (فایل .pdf نباید صفحه اول را داشته باشد).
الف) در صفحه اول باید مشخصات کلیه نویسندگان به ترتیب درج نام ایشان در مقاله نوشته شود.
- برای نویسنده مسئول باید نام، نامخانوادگی، آخرین مدرک اخذشده و رشته تحصیلی، وابستگی (به این صورت نام گروه آموزشی، نام بخش/مرکز تحقیقاتی، نام دانشکده/پژوهشکده، نام دانشگاه/پژوهشگاه، شهر، کشور)، شماره همراه، شماره ثابت و آدرس پستی و پست الکترونیک مشخص شده باشد.
- برای سایر نویسندگان باید نام، نامخانوادگی، آخرین مدرک اخذشده و رشته تحصیلی، وابستگی (به این صورت نام گروه آموزشی، نام بخش/مرکز تحقیقاتی، نام دانشکده/پژوهشکده، نام دانشگاه/پژوهشگاه، شهر، کشور) و پست الکترونیک مشخص شده و ترتیب قرار گرفتن نام آنها مشخص باشد.
ب) در صفحه چکیده باید ابتدا عنوان چکیده و کلیدواژههای فارسی و سپس عنوان، چکیده و کلیدواژههای انگلیسی نوشته شود.
عنوان فارسی و انگلیسی (ترجمه دقیق)
چکیده فارسی و انگلیسی (ترجمه دقیق) یکپارچه بدون بخشبندی و حداکثر ۱۵۰ کلمه
کلیدواژههای فارسی و انگلیسی (ترجمه دقیق)، حداقل ۳ و حداکثر ۷ کلمه
پ) مشخصات متن اصلی مقاله با توجه به نوع مقاله به شرح زیر است: پژوهشی اصیل
باید شامل استدلالهایی به نفع یا علیه یک نظریه، پردازش یک نظریه یا ... باشد. بخشبندی مقاله به تشخیص نویسنده است (تا ۱۰۰۰۰کلمه). مرور ادبیات
باید شامل معرفی نظاممند ادبیات سالهای اخیر یا بخشی از آن در موضوعی مشخص باشد. بخشبندی مقاله به تشخیص نویسنده است (تا ۱۰۰۰۰کلمه). نقد کتاب
باید شامل توصیف کامل کتاب و ارزیابی نقادانه کل یا بخشی از کتاب باشد. بخشبندی مقاله به تشخیص نویسنده است (تا ۵۰۰۰کلمه). یادداشت کوتاه
باید شامل استدلالی کوتاه به نفع یا علیه یک نظریه، بیان یک نظریه، نقادی کوتاه بحثی دو یا چندطرفه در ادبیات متاخر، نقدی کوتاه بر مقالهای که پیش از این در همین نشریه منتشر شده است یا ... باشد. بخشبندی مقاله به تشخیص نویسنده است (تا ۲۵۰۰کلمه).
اشکال، جداول یا نمودارها در جای خود در متن آورده شوند (با یک خط فاصله از متون بالا و پایین) و حتماً شماره و توضیح (اندازه فارسی ۱۰ و انگلیسی ۹) داشته باشند. در متن برای شمارهگذاری و ارجاع به شکل، جدول و نمودار سه سری شمارهگذاری مستقل انجام شود. توجه داشته باشید که توضیحات هر دیاگرام باید بهگونهای باشد که بدون نیاز به متن مقاله بازگوکننده محتویات آن باشد.
در مقالات از نگارش کلمات با حروف رومن اکیداً پرهیز شود؛ در مواردی که کلمه غیرفارسی معادل رایجی در زبان فارسی ندارد، همان کلمه با حروف فارسی آوانویسی شود. در هر جای متن که لازم به نظر میرسد، معادل غیرفارسی کلمه فارسی در همان محل و داخل پرانتز آورده شود (به هیچ وجه از پانویس برای این موضوع استفاده نشود). بدیهی است که معادل غیرفارسی یک کلمه مشخص، فقط یکبار و در اولین مورد استفاده کلمه فارسی آن نوشته میشود.
در متن اصلی مقاله تا جای ممکن از آوردن پانویس پرهیز کنید (مگر در موارد توضیح تکمیلی و ضروری).
تمامی مقالات باید در انتهای خود دارای ۵ بخش تشکر و قدردانی، تاییدیههای اخلاقی، تعارض منافع، سهم نویسندگان در مقاله و منابع مالی/حمایتها باشند (از درج اسامی افراد در هنگام ارسال مقاله در بخش تشکر خودداری شود). اگر در هر تیتر (به غیر از سهم نویسندگان در مواردی که بیشتر از یک نویسنده موجود باشد) موردی برای گزارش وجود نداشت، لطفاً عبارت "موردی برای گزارش وجود ندارد" درج شود.
ت) ارجاع به منابع در همه موارد لازم بهصورت کامل رعایت و برای ارجاع به منبع از سیستم نام و سال انتشار استفاده شود. تمام منابع در فهرست انتهایی و در ارجاعات داخل متن باید با حروف انگلیسی (الفبای رومن) نوشته شوند و منابع فارسی باید ترجمه شده و در انتهای آنها عبارت[Persian]نوشته شود؛ بدین شکل که منابع در قسمت فهرست منابع به ترتیب حروف الفبا (کاملاً به انگلیسی و حروف الفبای رومن) فهرست شوند. در هر جای لازم متن، نام نویسنده اول (در مواردی که دو نام وجود دارد هر دو و در مواردی که بیش از دو نام وجود دارد و همکاران)و سال انتشار منبع مورد نظر در [ ] آورده شود. در صورتی که در یک [ ] به بیش از یک منبع ارجاع شود، منابع به ترتیب سال انتشار از چپ به راست با ؛ از هم جدا شوند (راهنما). ارجاعدهی به منابع مورد استناد در متن باید با حروف رومن باشد.
تمام مقالات در صورتی که مورد پذیرش اولیه قرار گیرند، باید چکیده گسترده انگلیسی دارای حداقل ۱۰۰۰ و حداکثر ۱۵۰۰ کلمه داشته باشند. چکیده گسترده خلاصه مقاله و نه توصیف یا گزارشی از مقاله است. ساختار چکیدۀ گسترده باید متناظر با ساختار اصل مقاله باشد. پذیرش نهایی مقاله منوط به ارائه این چکیده گسترده توسط نویسنده(گان) طی حداکثر ۱۵ روز است.
فرستنده مقاله، بهعنوان رابط کلیه امور مجله در مورد مقاله در نظر گرفته میشود و کلیه مکاتبات و اطلاعرسانیهای بعدی با او صورت میگیرد. در هنگام ارسال مقاله باید نامهای مبنی بر تایید و معرفی نویسنده رابط (فرستنده مقاله) به امضای کلیه نویسنده(گان) به مجله ارسال شود که در آن ترتیب درج اسامی نویسندگان و یک"نویسنده مسئول" نیز مشخص شده باشد.
پذیرش مقاله در نشریات انتشارات دانشگاه تربیت مدرس تنها و تنها بهصورت الکترونیک صورت میگیرد.
استدلال بر امکان حرکت در موجودات غیرمادی بر پایه حرکت نفس انسانی با تکیه بر آراء علم النفسی ابن سینا و ملاصدرا
یحیی نورمحمدی نجف آبادی
اگر رمز عبور یا نام کاربری خود را فراموش کرده اید از گزینه بازیابی رمز عبور استفاده کنید. در سماع (سامانه مدیریت اطلاعات علمی) هوشمند یکتاوب، با استفاده از یک اکانت می توانید به تمام نشریات دانشگاه تربیت مدرس دسترسی داشته باشید.
اگر مقاله خود را در سامانه قدیمی فرستاده اید با استفاده از سایت قبلی وارد شده و مراحل پیگیری را در همان سایت دنبال کنید. فرآیند داوری مقالات قبلی نیز در همان سایت انجام می شود.
لطفا در صورت مواجه شدن با هرگونه اشکال فنی یا نیاز به راهنمایی در هر مرحله از فرآیند ارسال و بررسی مقاله، از گزینه ارسال تیکت استفاده نمایید. همکاران مرکز پشتیبانی در کوتاهترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.