مدلسازی عددی مانور دایروی شناور تندرو تونلدار به منظور بررسی تاثیرات سرعت و زاویه سکان بر روی پارامترهای مانور | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 11, Volume 17, Issue 2, 1396, Pages 85-92 PDF (1.38 M) | ||
| Authors | ||
| آرمین نجاریان1; روزبه شفقت* 2 | ||
| 1دانشجو کارشناسی ارشد- دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| 2عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| Abstract | ||
| تقاضا برای شناورهای تندرو با توجه به کاربردهای مختلف، افزایش یافته است. کاهش نیروی مقاومت برای دستیابی به سرعتهای بالا، از اهداف مهم در راستای طراحی شناورهای تندرو است. ایجاد تونلهای جانبی طولی در بدنه باعث کاهش نیروی درگ میشود؛ اما طراحی شناور تنها با هدف کاهش مقاومت درست نبوده، بررسی پایداری و مانور نیز از فاکتورهای مهم است. در مقاله حاضر، با شبیهسازی عددی مانور دایروی به عنوان یک مانور استاندارد، کارایی شناور تونلدار مورد بررسی قرار گرفته است. دلیل بهکارگیری روش عددی، دقت بالا و قابل قبول در مقایسه با مدلهای ریاضی و هزینه کمتر نسبت به آزمونهای تجربی است. از بین تکنیکهای مختلف، در این کار با در نظر گرفتن حرکت مش به همراه شناور و ترکیب تکنیک مش لغزشی و حرکت انتقالی ناحیه به عنوان روشی کارا به مدلسازی مانور شناور پرداخته شد. از مزایای این تکنیک، کاهش زمان محاسبات و افزایش دقت حل است. گسستهسازی معادلات از نوع حجم محدود بوده، در شبیهسازی آشفتگی از مدلk-ω استفاده میشود. در مدلسازی سطح آزاد نیز مدل مختلط به روش سطح آزاد ترجیح داده شد. روش حل با نتایج تجربی یک شناور تکبدنه اعتبارسنجی شد. در بخش نتایج با ارائهی مسیر حرکت شناور در آزمونهای مختلف، تاثیر زاویه سکان، نیروی تراست و مود حرکتی شناور بر پارامترهای مانورپذیری شناور تونلدار بررسی میشود. نتایج نشان از بهبود مانورپذیری شناور تندروی تونلدار با نزدیک شدن به مود پروازی دارد؛ بهطوریکه با افزایش سرعت و در نزدیکی مود پروازی، قطر تاکتیکی تا 7.5 درصد نسبت به مود جابهجایی کاهش مییابد. | ||
| Keywords | ||
| شناور تندرو تونلدار; دینامیک سیالات محاسباتی; مانور دایروی; مش لغزشی; قطر تاکتیکی | ||
|
Statistics Article View: 296 PDF Download: 306 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 20,208,108 |
| PDF Download | 16,193,631 |