بررسی رفتار دینامیکی بالانسر اتوماتیک ساچمه- فنر در حضور اثر ژیروسکوپی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 15, Volume 16, Issue 11, 1395, Pages 135-142 PDF (541.26 K) | ||
| Authors | ||
| موسی رضائی* 1; میر محمد اتفاق2; رضا فتحی3 | ||
| 1عضو هیات علمی/ دانشگاه تبریز | ||
| 2عضو هیات علمی / دانشگاه تبریز | ||
| 3دانشجوی دکترا/ دانشگاه تبریز | ||
| Abstract | ||
| یکی از روشهای جدید کاهش ارتعاشات در روتورهای دارای نابالانسی متغیر با شرایط کاری استفاده از بالانسر دینامیکی اتوماتیک ساچمهای میباشد. این اتوبالاسر علاوه بر مزیتهای مختلف، دارای یک عیب اساسی یعنی افزایش دامنه روتور در ناحیه گذرا میباشد که سبب محدودیت استفاده از این نوع بالانسر میشود. در مطالعات پیشین برای رفع عیب مذکور طرح جدیدی از اتوبالانسر که نام آن اتوبالانسر ساچمه- فنر است ارائه شده و رفتار دینامیکی اتوبالانسر ساچمه- فنر برای روتور جفکات مجهز به آن بررسی شده است. مدل روتور جفکات مدلی است که در آن اثر ژیروسکوپی در نظر گرفته نمیشود در حالی که در عمل و در بسیاری از کاربردها، محدودیتهایی از لحاظ نصب روتور در وسط شفت وجود دارد که عدم تقارن باعث پدید آمدن اثر ژیروسکوپی میشود. در چنین شرایطی نتایج تحلیلهای حاصل از مدل جفکات قابل اعتماد نبوده و رفتار دینامیکی اتوبالانسر ساچمه- فنر باید در حضور اثر ژیروسکوپی مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله با در نظر گرفتن عدم تقارن در محل نصب روتور، معادلات حرکت دینامیکی روتور مجهز به اتوبالانسر ساچمه- فنر در حضور اثر ژیروسکوپی استخراج و ضمن بدست آوردن پاسخ زمانی، نواحی پایداری سیستم با استفاده از روش اول لیاپانوف استخراج شده است. نتایج حاکی از آن است که وجود اثر ژیروسکوپی نه تنها خللی در کارآئی اتوبالاسر جدید ایجاد نمیکند بلکه دامنه ارتعاشات ناشی از اثر ژیروسکوپی در روتور مجهز به اتوبالانسر ساچمه- فنر نسبت به روتور مجهز به اتوبالانسر متداول کمتر میشود. | ||
| Keywords | ||
| بالانسر اتوماتیک ساچمه- فنر; اثر ژیروسکوپی; ناحیه پایداری; ناحیه گذرا | ||
|
Statistics Article View: 289 PDF Download: 284 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,398,202 |
| PDF Download | 15,843,875 |