تحلیل تجربی و عددی انباشت کرنش پلاستیک در ورق آلیاژ آلومینیوم2024-T3با ضخامت کم در بارگذاری کم چرخه | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 46, Volume 16, Issue 12, 1395, Pages 445-454 PDF (648.62 K) | ||
| Authors | ||
| الیاس عبداللهی1; تاجبخش نوید چاخرلو* 2 | ||
| 1دانشجوی دکترا دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه | ||
| Abstract | ||
| انباشت کرنش پلاستیک در طول بارگذاری سیکلی یکی از دلایل وقوع واماندگی خستگی میباشد. به منظور پیشبینی عمر خستگی ورقها، ضروری است انباشت کرنش پلاستیک و همچنین عوامل موثر بر میزان آن در طول بارگذاریهای سیکلی به دقت محاسبه شود. در این تحقیق با استفاده از ترکیب معیار سختشوندگی ایزوتروپیک غیرخطی و سینماتیک غیرخطی شابوش اصلاح شده و افزودن آن به برنامه المان محدود تجاری آباکوس، با استفاده از زیر برنامه نوشته شده در فرترن، میزان انباشت کرنش در نمونههای ساخته شده از ورق نازک آلومینیومی مورد بررسی قرار گرفته است. در همین راستا، با انجام آزمایشهای سیکلی تجربی با کنترل کرنش و همچنین آزمایشهای سیکلی با کنترل تنش، ضرایب مورد نیاز برای برای شبیهسازی رفتار سختشوندگی آلیاژ آلومینیوم 3T -2024 بدست آمده و انباشت کرنش پلاستیک برای حالتهای مختلف بارگذاری تک محوره شبیهسازی شده است. مقایسه نتایج تجربی و نتایج پیشبینی شده نشان میدهد که در صورت تعیین بهینه مولفههای ترکیب معیار سختشوندگی ایزوتروپیک غیرخطی و سینماتیک غیرخطی شابوش اصلاح شده، این مدل توانایی خوبی در پیشبینی نتایج تجربی دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که افزایش دامنه تنش و همین طور تنش میانگین، باعث افزایش میزان انباشت کرنش میشود. بررسی نتایج 4 حالت اعمال بار سیکلی نشان میدهد که میزان نسبت تنش، تاثیر مستقیم بر نرخ کرنش دارد و در حالتیکه بیشترین مقدار بار اعمالی سیکلی یکسان باشد، افزایش میزان نسبت تنش باعث افزایش انباشت کرنش پلاستیک میشود. همچنین نرخ رشد اولیه انباشتگی کرنش زیاد بوده اما با افزایش تعداد سیکلها این مقدار کاهش مییابد. | ||
| Keywords | ||
| انباشت کرنش; سختشوندگی سینماتیک غیر خطی; بارگذاری کم چرخه; پلاستیسیته | ||
|
Statistics Article View: 432 PDF Download: 651 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,787 |
| PDF Download | 15,843,193 |