شناسایی آسیب بر مبنای شناسایی سیستم سد بتنی دوقوسی با استفاده از اجزای چسبنده ترک توسعه یافته و تبدیل موجک | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 39, Volume 16, Issue 12, 1395, Pages 373-383 PDF (899.81 K) | ||
| Authors | ||
| سجاد پیربوداقی1; رضا تاری نژاد* 2; محمد تقی اعلمی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری | ||
| 2عضو هیئت علمی | ||
| 3عضو هیات علمی و معاونت محترم آموزشی دانشگاه تبریز | ||
| Abstract | ||
| برای شناسایی آسیب در یک سازه بزرگ و پیچیده، نیاز به مدلسازی دقیق عددی است تا نتایج بدست آمده از این مدل غیرخطی، با استفاده از روش شناسایی سیستم مورد مقایسه و ارزیابی قرار گیرند. در این راستا، مدل المان محدود توسعهیافته بر پایه مدل ترک چسبنده (اجزای چسبنده ترک توسعهیافته) برای مواد بتنی به عنوان مدلی قابل اطمینان برای ارزیابی پاسخهای واقعی سازه سد بتنی دوقوسی کارون 3 در برابر بارهای وارده و آسیبهای ایجاد شده میباشد که در آن کل سازه به عنوان ناحیه مستعد آسیب معرفی شده و ترک اولیهای وجود ندارد. بنابراین مدل عددی سد سالم و آسیبدیده به ترتیب با استفاده از روش اجزاء محدود و اجزای چسبنده ترک توسعهیافته ساخته و تحت تحریک لرزهای تحلیل میشود. سپس برای تعیین اثرات ترکخوردگی و رفتار غیرخطی، با استفاده از شناسایی سیستم بر مبنای تبدیل موجک پیوسته، پارامترهای مودال سازه و تغییرات آن از روی پاسخ سازه برای بدست آوردن زمان شروع ترکخوردگی و نیز تشخیص محل آسیب بررسی میشود. نتایج نشان میدهد که فرکانس طبیعی سد پس از ترکخوردگی کاهش مییابد بطوریکه این کاهش در پاسخ طولی و قائم بیشتر از پاسخ عرضی است. همچنین با استفاده از مقایسه شکل مودهای ارتعاشی طره مرکزی و پلان تاج سد در حالت سالم و آسیب دیده میتوان به تشخیص دقیق محل آسیب و محدوده ترک پرداخت. بنابراین با استفاده از ترکیب روش اجزای چسبنده ترک توسعه یافته و تبدیل موجک پیوسته میتوان الگویی کارآمد برای پایش سلامت سازهای سد بتنی دوقوسی ارائه کرد. | ||
| Keywords | ||
| شناسایی آسیب; شناسایی سیستم; ترک چسبنده; روش المان محدود توسعه یافته; تبدیل موجک پیوسته | ||
|
Statistics Article View: 431 PDF Download: 620 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,788 |
| PDF Download | 15,843,196 |