تحلیل تنش، کرنش و تخمین عمر خستگی سکوی حفاری نیمهشناور امیرکبیر به روش تنش نقطه حاد در شرایط محیطی دریای خزر | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 42, Volume 14, Issue 15, 1393, Pages 345-351 PDF (771.38 K) | ||
| Authors | ||
| رحمت اله قاجار* 1; سید محمد نوید قریشی2 | ||
| 1استاد دانشگاه خواجه نصیر- | ||
| 2کارشناس ارشد | ||
| Abstract | ||
| تحلیل خستگی یکی از مهمترین بخشهای طراحی سکوهای فراساحلی است. این تحلیل با توجه به وجود نیروهای متناوب ناشی از امواج، جریانات دریایی، باد و غیره در محیط دریا از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از متداولترین راهها برای محاسبه عمر خستگی سکوهای دریایی استفاده از روش تنش نقطه حاد میباشد. در این روش تنش در پای جوش توسط برونیابی از توزیع تنش در مجاورت جوش که توسط روش اجزای محدود یا با استفاده از اندازهگیری کرنش بدست آمده است، تخمین زده میشود. در این مقاله برای محاسبه عمر خستگی سکوی حفاری نیمهشناور امیرکبیر ابتدا با توجه به اطلاعات و ابعاد موجود این سکو مدلسازی میشود. سپس با توجه به شرایط محیطی دریای خزر نیروهای هیدرودینامیکی وارده بر سکو ناشی از امواج دریا، جریان دریایی و باد محاسبه میشوند. در ادامه نیروهای هیدرودینامیکی محاسبه شده به سکو منتقل میشوند و میدانهای تنش و کرنش ناشی از این نیروهای هیدرودینامیکی در کل سکو تعیین میگردد. با توجه به توزیع تنش و کرنش، محل اتصال ستون و پانتون به عنوان اتصال بحرانی در کل سکو شناسایی و عمر خستگی آن به روش تنش نقطه حاد با استفاده از برونیابی خطی و درجه دوم محاسبه میگردد. | ||
| Keywords | ||
| سکوی حفاری نیمهشناور; نیروهای هیدرودینامیکی; خستگی; تنش نقطه حاد | ||
|
Statistics Article View: 243 PDF Download: 236 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,790 |
| PDF Download | 15,843,201 |