تعیین ضخامت بهینه و زمان بازگرمایش مواد غذایی پخته و خنک شده بر پایه گوشت سفید(سینه مرغ) در طول سفرهای هوایی | ||
| مجله علوم و صنایع غذایی ایران | ||
| Article 1, Volume 22, Issue 158, January 1404, Pages 1-14 PDF (617.44 K) | ||
| DOI: 10.22034/FSCT.22.158.1 | ||
| Authors | ||
| علیرضا اردکانی1; حمید توکلیپور* 2; نفیسه جهانبخشیان3 | ||
| 1موسسه هوایی ماهان | ||
| 2دانشگاه آزاد سبزوار | ||
| 3دانشگاه آزاد تهران شمال | ||
| Abstract | ||
| با توجه به زمان کم اکثر پروازها که باعث محدودیت در زمان بازگرمایش مواد غذایی در هواپیما توسط پرسنل خدمه پرواز می شود، عدم برآورده سازی الزام استاندارد در زمینه بازگرمایش علاوه بر مخاطرات ایمنی، افت ویژگی های کیفی و حسی مواد غذایی را به همراه خواهد داشت. در این تحقیق اثر pH، اسیدیته، محتوای رطوبت، زمان بازگرمایش، افت بازگرمایش و ارزیابی حسی در ضخامت های مختلف قطعات مرغ (5/1، 2 ، 5/2 سانتی متر) و دمای بازگرمایش (150 و 230 درجه سانتی گراد) در غذای جوجه کباب مورد بررسی قرار گرفت. با افزایش ضخامت قطعات مرغ و افزایش دمای بازگرمایش میزانpH و درصد محتوای رطوبت افزایش یافت و در مقابل میزان اسیدیته کاهش یافت که کمترین میزان در ضخامت 5/2 سانتی متر در دمای 230 درجه سانتی گراد به میزان 51/1 درصد مشاهده شد. نتایج نشان داد با افزایش ضخامت قطعات مرغ مورد بررسی و افزایش دمای بازگرمایش از 150 به 230 سانتی گراد، زمان بازگرمایش افزایش یافت ولی مقدار آن از محدوده استاندارد(2ساعت) تجاوز نکرد و حداکثر مقدار آن در ضخامت 5/2 سانتی متر و دمای 150 درجه سانتی گراد به میزان 58/18 دقیقه مشاهده گردید. با افزایش ضخامت قطعات مرغ و افزایش دمای بازگرمایش به 230 درجه سانتی گراد با توجه به کاهش رطوبت سطح و خشکی آن، ویژگی های طعم و آروما کاهش یافته و مقبولیت کمتری را از نظر مصرف کننده دارا بود و به این دلیل با وجود کاهش زمان بازگرمایش و افزایش ایمنی در مدت سرو غذا در هواپیما، در این مطالعه پیشنهاد نمی گردد. | ||
| Keywords | ||
| : ایمنی غذایی; کیترینگ هوایی; بازگرمایش; جوجه کباب; ویژگی حسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 344 PDF Download: 120 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,800,432 |
| PDF Download | 15,998,428 |