بررسی و نقد تعاریف حُسن تعلیل ارائه کارکردها و تقسیمبندیهای تازه و پیوند آن با دیگر آرایههای ادبی | ||
| نقد ادبی | ||
| Article 3, Volume 13, Issue 49, 1399, Pages 73-108 PDF (801.03 K) | ||
| Document Type: پژوهشی -نظری اصیل | ||
| Authors | ||
| منوچهر تشکری* 1; سید محسن زکی نژادیان2 | ||
| 1دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
| 2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی | ||
| Abstract | ||
| حُسن تعلیل، یکی از آرایههای بدیع معنوی، همواره مورد توجه اهل بلاغت قرار گرفته و اغلب آنان در آثار خویش، به تعریفی کوتاه و ذکر چند شاهدمثال از آن بسنده کردهاند. در این پژوهش، ضمن تحلیل و نقد تعاریف مذکور و اشاره به برخی از نارساییهای آنها، دو تقسیمبندی تازه از این آرایه ارائه شده که برمبنای آن، این ظرفیت هنری شامل دو رکن اساسی و یک رکن غیراساسی است. در تقسیمبندی معنوی، این ارکان ممکن است به چهار حالت مختلف ظاهر شود. در تقسیمبندی لفظی، براساس وجود چند رکن در هر سوی حُسن تعلیل، به سه حالت پدیدار میشود که البته هریک از اینها ارزش بلاغی و هنری متفاوتی دارد. در این پژوهش، آشکار میشود که برخلاف نظر بلاغیان، حُسن تعلیل پیوندی خاص با علم معانی دارد؛ زیرا ساخت آن برمبنای جملات پرسشی و خبری است که هدف گوینده معانی ثانوی نهفته در آن جملات است. بهعلاوه به مهمترین اهداف بهکارگیری حُسن تعلیل با ذکر شواهد پرداخته شده که شامل کارکردهایی همچون «مدح، توصیف، صحنهآرایی، حُسن تعلیل برای حُسن طلب و...» است. در بخش پایانی نیز، به پیوند حُسن تعلیل با دیگر آرایههای بلاغی اشاره و تأکید شده که این آرایه بدون حضور عناصر بلاغی دیگر موجودیت ندارد و درواقع کاربرد این آرایهها در قالب جملات پرسشی و خبری به شکلگیری حُسن تعلیل میانجامد. | ||
| Keywords | ||
| ارکان; بدیع; جملات پرسشی و خبری; حالات چهارگانه; حُسن تعلیل; معانی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 257 PDF Download: 138 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,264,112 |
| PDF Download | 16,213,132 |