محاسبه تجربی ضرایب آیرودینامیکی موشک کروز هواپایه و بررسی دقت نرمافزارهای مهندسی و عددی در محاسبه آیرودینامیک آن | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 14, Volume 20, Issue 4, 1399, Pages 963-971 PDF (609.41 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| محمدرضا تولاییفرد; حمید پرهیزکار* ; مصطفی گرشاسبی | ||
| گروه آیرودینامیک، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله هدف بررسی و مقایسه ضرایب آیرودینامیکی حاصل از نتایج تونل باد، حل عددی و روش نیمهتجربی مربوط به یک موشک هواپایه است. نتایج برای حالت کلی بدون انحراف سطوح کنترلی حاصل شده است. بدین منظور تحلیل روی ضرایب آیرودینامیکی در سه عدد ماخ ۰/۶، ۰/۷۵ و ۰/۸۵ و زوایای حمله مختلف صورت گرفته است. نتایج نشان از وجود شباهت زیادی بین رفتار تغییرات ضرایب آیرودینامیکی نسبت به زاویه حمله در هر سه روش تجربی، عددی و روش نیمهتجربی دارد. بهطوری که پاسخهای حاصل از حل عددی در محاسبه ضرایب نیروهای برآ، پسا، عمودی و محوری بهترتیب با خطای میانگین ۸/۶، ۷/۱، ۸/۳ و ۸/۴% به نتایج حاصل از تونل باد نزدیک و قابل قبول است. اما نتایج حاصل از روش نیمهتجربی با وجود شباهت در تغییرات ضرآیب آیرودینامیکی تنها برای ضرایب نیروهای پسا و محوری بهترتیب با خطای میانگین ۱۱% و ۲۰% نسبت به نتایج حاصل از تونل باد از خود نشان داده است و همچنین وجود خطاهای ناشی از اثرات دهانه ورودی هوا تنها در راستای محوری دلیل بر قابل اتکا نبودن این روش در پژوهش حاضر دارد. همچنین نمودارهای تغییرات ضریب گشتاور پیچشی برحسب زاویه حمله نشان میدهند که زاویه حمله تریم در ماخهای مختلف بین ۶+ تا ۷+ درجه متغیر است. | ||
| Keywords | ||
| ضرایب آیرودینامیکی; زاویه حمله تریم; تونل باد; حل عددی; روش نیمهتجربی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 2,919 PDF Download: 4,144 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 20,193,863 |
| PDF Download | 16,188,206 |