بررسی تاثیر دبی و روش پاشش سیال CO2 بر سایش ابزار و کیفیت سطح قطعهکار در تراشکاری کرایوژنیک فولاد ضدزنگ 304L | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 2, Volume 20, Issue 4, 1399, Pages 819-832 PDF (1.93 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| دانیال دیندار; بهزاد جباریپور* | ||
| گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| افزایش کیفیت سطح قطعهکار و کاهش سایش ابزار همواره جزو مهمترین اهداف در ماشینکاری هستند. در فرآیندهای مختلف ماشینکاری فولاد ضدزنگ آستنیتی ۳۰۴L، بهدلیل ضریب انتقال حرارت پایین و ایجاد دمای بالا در موضع برش برای رسیدن به شرایط بهینه سطحی قطعهکار و عمر ابزار، چالشهای اساسی وجود دارد. بسیاری از اوقات اعمال روشهای خنککاری مرسوم مانند تکنیک سیلابی، کنترل مطلوبی بر دمای ماشینکاری را سبب نمیشود. همچنین استفاده از آنها اغلب مشکلات زیستمحیطی را ایجاد میکند. اخیراً فرآیند خنککاری کرایوژنیک برای کاهش این عیوب در روشهای مختلف ماشینکاری مورد توجه محققان قرار گرفته است. در تحقیق جاری تراشکاری فولاد ضدزنگ ۳۰۴L با استفاده از خنککاری کرایوژنیک CO۲ بهمنظور بررسی تاثیر دبی و روش پاشش سیال بر زبری سطح قطعهکار و سایش ابزار مورد مطالعه قرار گرفته است. به همین منظور موضع تماس ابزار- قطعهکار به پنج روش مختلف از پاشش سیال CO۲ بر اساس تعداد و موقعیت قرارگیری نازلهای پاشش (Up۱, Up۲, Down, Up۱-Down, Up۲-Down) و سه دبی متفاوت (۱۲، ۱۸ و ۲۴لیتر بر دقیقه) خنککاری شده است. کمترین سایش سطح آزاد اصلی ابزار در روش خنککاری Up۱ و دبی l/min۱۸ و کمترین زبری سطح قطعهکار در روش Up۱ و دبی l/min۱۲ به دست آمد. با توجه همزمان به ملاحظات اقتصادی برای کاهش مقدار مصرف دبی پاشش سیال CO۲ و رسیدن به حداقل مقدار سایش سطح آزاد اصلی ابزار، لبه انباشته ابزار و زبری سطح قطعهکار، روش پاشش و دبی بهینه بهترتیب بهصورت Up۱ و l/min۱۲ به دست آمدند. | ||
| Keywords | ||
| تراشکاری; فولاد ضدزنگ 304L; خنککاری کرایوژنیک CO2; سایش ابزار; زبری سطح | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 2,892 PDF Download: 4,119 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 20,136,840 |
| PDF Download | 16,168,507 |