نقش تعادل پویا در شهرسازی اسلامی ایرانی عصر صفوی | ||
| نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی | ||
| Article 3, Volume 5, Issue 3 - Serial Number 11, 1394, Pages 30-40 PDF (1001.51 K) | ||
| Authors | ||
| فرزانه فرشیدنیک* 1; رضا افهمی افهمی2; مجتبی انصاری3; مجتبی انصاری3; لطف الله نبوی4 | ||
| 1دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. نویسنده مسؤول | ||
| 2استادیار گروه پژوهش هنر ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار گروه معماری ، دانشکده هنر و معماری ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 4دانشیار گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در عصر صفوی، تحت تأثیر مکتب اصفهان و ب هویژه رواج و گسترش اندیشه های معنایی شیعی، نقش مخاطب در ادراک فضا اهمیت عمده ای یافت که این مهم در ساخت بناهای متفاوت ازجمله مساجد این دوره، آشکار است. در مسجد شیخ لطف الله، عاوه بر توجه به اهمیت نقش مخاطب، فرآیند شرکت دادن او در جریانِ ادراک فضا و درگیرکردن حرکت او با کانسپت معماری نیز قابل مشاهده است که این امر از طریق ایجاد تعادل پویا صورت گرفته است. پژوهش حاضر به روش توصیفی، به بررسی جایگاه مسجد شیخ لط فالله از منظر فرآیند فکری در طراحی پیوسته معماری و شهر می پردازد. مسئلهآ غازینا ین پژوهش، بررسی دلایل عدولا ین بناا زا رزش های غالب معماریا یرانیا زجمله تقارن و تعادل محوری و گرایش به نوعی تعادل ناپایدار در طراحی است. نتایج تحلیل نشان می دهد که این بنا با هدف ایجاد رابطه ای جدید میان مخاطب، به عنوان فاعل شناسا و ایجاد فرآیند ادرا کی پیوسته میان شهر و بنا، به طرح تعادل ناپایدار در طراحی پرداخته تا زنجیره پیوسته ای را از تجارب بیرونی فرم و تجارب درونی فضا شکل داده و مخاطب را در کنشی فعال با مفاهیم درونی ساختمان درگیر نموده و او را به جزیی از این فرآیند ادرا کی بدل سازد. | ||
| Keywords | ||
| فرایند طراحی; مخاطب; تعادل پویا | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 305 PDF Download: 159 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,395,135 |
| PDF Download | 15,842,202 |