تحلیل تاثیر حضور سرنشین بر ارتعاشات آشوبناک مدل غیرخطی خودروی کامل | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 23, Volume 15, Issue 1, 1394, Pages 173-184 PDF (1.52 M) | ||
| Authors | ||
| جواد فخرایی1; حشمت اله محمدخانلو2; مصطفی غیور* 3 | ||
| 1دانشجو | ||
| 2استادیار دانشگاه شهید ستاری | ||
| 3استاد دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
| Abstract | ||
| هدف این مقاله تحلیل و بررسی اثر حضور سرنشین بر روی ارتعاشات آشوبناک خودرو میباشد. مدل در نظر گرفته شده برای خودرو بهصورت غیرخطی کامل بوده که دارای هفت درجه آزادی است و به ازای هر سرنشین یک درجه آزادی به آن اضافه میشود. چهار سرنشین بهصورت متوالی به خودرو اضافه شده و مدلهای خودرو هشت، نه، ده و یازده درجه آزادی را به ترتیب ایجاد میکنند و سپس در هر مرحله اثر حضور سرنشینان بر روی ارتعاشات آشوبناک خودرو مورد مطالعه قرار میگیرد. غیرخطی بودن سیستم به دلیل فنرها و دمپرهای غیرخطی به کار رفته در سیستم تعلیق و لاستیکهاست. ناهمواری سطح جاده به شکل موجهای سینوسی همراه با تأخیر زمانی برای لاستیکها فرض شده است. معادلات حاکم بر مسئله با استفاده از قوانین نیوتن- اویلر استخراج شده و به روش عددی رانگ- کوتای مرتبه چهار حل میشوند. با مشخص شدن نواحی ناپایداری فرکانسی سیستم در یک فرکانس مشخص از نیروی تحریک سطح جاده که امکان وقوع آشوب در آن وجود دارد، رفتار دینامیکی سیستم توسط تکنیکهایی مانند: نمودار دو شاخهای شدن، نمودار طیف توان، مقطع پوانکاره و ماکزیمم نماهایی لیاپانوف که ابزارهای شناسایی حرکت آشوبناک میباشند مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج بهدست آمده نشان دهنده متفاوت بودن نوع جاذبهای دینامیکی غیرخطی در خودروی با حضور سرنشین نسبت به خودروی بدون سرنشین است. همچنین با اضافه شدن سرنشین و افزایش لختی سیستم تغییرات قابل توجه در رفتار دینامیکی خودرو حاصل میشود. | ||
| Keywords | ||
| ارتعاشات آشوبناک; خودروی یازده درجه آزادی; مقطع پوانکاره; تأخیر زمانی | ||
|
Statistics Article View: 257 PDF Download: 302 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,416,199 |
| PDF Download | 15,850,145 |