مطالعه تجربی و عددی اثرات تجمیع یخ بازگشتی بر روی عملکرد آیرودینامیکی ایرفویل NACA23012 | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 5, Volume 15, Issue 6, 1394, Pages 7-15 PDF (948.45 K) | ||
| Authors | ||
| محمد مهدی ناظمی1; مسعود میرزایی* 2; غلامحسین پوریوسفی1 | ||
| 1دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| 2دانشیار تهران پارس,دانشکده هوافضا دانشگاه خواجه نصیر | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله، اثرات آیرودینامیکی تجمیع یخ بازگشتی بر روی ایرفویل NACA 23012 بصورت عددی و تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، آزمایشات در عدد رینولدز Re=0.6×〖10〗^6 در محدوده زوایای حمله 0 تا 20 درجه، بر روی ایرفویل یخزده بازگشتی، انجام شد و سپس نتایج آن با نتایج حاصل از ایرفویل بدون یخ مورد مقایسه قرار گرفت. به طور کلی با مطالعه رفتار الگوی جریان و ضرایب آیرودینامیکی برای ایرفویل یخزده و مقایسه نتایج آنها با ایرفویل بدون یخ مشخص شد که یخزدگی به دو صورت بر روی عملکرد آیرودینامیکی ایرفویل تأثیر میگذارد. در حالت اول که در زوایای حمله پایین و تا قبل از شروع حالت واماندگی ایرفویل اتفاق میافتد، تأثیر یخزدگی موضعی است. در این حالت، تشکیل یخ بر روی ایرفویل، باعث شکل-گیری یک حباب جدایش جریان پشت توده یخ، در سطح بالایی ایرفویل میگردد. با شبیهسازی میدان جریان به صورت عددی، حباب جدایش تشکیل شده در پشت یخ، مشاهده شد. اما تأثیر اصلی پدیده یخزدگی، به حالت دوم مربوط میشود که در زوایای حمله نزدیک به واماندگی و بعد از آن اتفاق میافتد. در این حالت، الگوی جریان اطرف ایرفویل و همچنین ضرایب آیرودینامیکی به صورت اساسی و قابلتوجه تغییر میکند. بعلاوه، آشکار شد که یخ بازگشتی باعث میشود زاویه واماندگی 2 درجه و ضریب برآی بیشینه حدود 8 درصد کاهش یابد. | ||
| Keywords | ||
| سوانح هوانوردی; یخزدگی ایرفویل; یخ بازگشتی; ایرفویل NACA23012 | ||
|
Statistics Article View: 260 PDF Download: 321 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,415,972 |
| PDF Download | 15,850,097 |