مقایسه مدل های واماندگی دینامیکی با استفاده از رویکرد عددی و نیمه تحلیلی در ایرفویل توربین بادی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 29, Volume 18, Issue 3, 1397, Pages 282-290 PDF (1.06 M) | ||
| Authors | ||
| سپهر راسخ1; سعید کریمیان علی ابادی* 2; محمد حسینی دوست2 | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 2دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش، مدل های نیمه تحلیلی و عددی موجود که به منظور بررسی اثرات واماندگی دینامیکی مورد استفاده قرار میگیرند با هم مقایسه شده اند، و نقاط قوت و ضعف هر کدام بیان میگردد. مقایسه نتایج شبیهسازی، با استفاده از داده های ازمایشگاهی انجام شده است. روشهای نیمه تحلیلی مورد بررسی، روش لیشمن-بدووس، روش اسنل و روش اونرا می باشند و برای شبیه سازی عددی از روش حجم محدود در محیط نرم افزار فلوئنت استفاده شده است. ضریب برا با استفاده از همه روشهای یاد شده برای حالت های مختلف به دست اورده شده است و برای به دست اوردن ضریب پسا در حالت دینامیکی از روش های عددی و لیشمن-بدووس استفاده میشود. پارامتر هایی که برای مقایسه مدل های مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند، میزان بیشینه ضریب نیروی برا و زاویه حمله رخداد ان، میزان خطا در فاز افزایش زاویه حمله و میزان خطا در فاز کاهش زاویه حمله میباشند. نتایج نشان میدهند که از بین روش های نیمه تحلیلی، روش لیشمن-بدووس دقت بیشتری در پیش بینی ضریب برا دارد، و روش عددی اگرچه می تواند جزئیات بیشتری از جریان را نسبت به روش های نیمه تحلیلی مورد بررسی قرار دهد، اما این روش به خصوص در فاز کاهش زاویه حمله خطا دارد. نتایج شبیه سازی ضریب پسا نشان میدهد که روش عددی دقت بیشتری در پیشبینی این ضریب نسبت به روش لیشمن-بدووس دارد. نتایج به دست امده میتواند محققان را در انتخاب مدل مناسب واماندگی دینامیکی برای بررسی ایرودینامیکی توربین های بادی یاری کند. | ||
| Keywords | ||
| واماندگی دینامیکی; ایرفویل توربین بادی; مدل های نیمه تحلیلی; روش عددی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 484 PDF Download: 633 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,415,972 |
| PDF Download | 15,850,097 |