مقایسه عملکرد سیستم های هیبریدی مستقیم و غیرمستقیم توربین گاز و پیل سوختی اکسیدجامد از دیدگاه ترمودینامیکی و اگزرژی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 12, Volume 12, Issue 3, 1391, Pages 117-133 PDF (3.1 M) | ||
| Authors | ||
| جاماسب پیرکندی1; جاماسب پیرکندی1; مجید قاسمی* 2; محمدحسین حامدی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری/دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| 2استاد/ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| 3استاد / دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| Abstract | ||
| هدف از ارائه این مقاله مقایسه عملکرد دو سیستم هیبریدی مستقیم و غیرمستقیم توربین گاز و پیل سوختی اکسیدجامد از دیدگاه ترمودینامیکی و اگزرژی می باشد. با توجه به اهمیت نقش پیل سوختی در سیکل های هیبریدی و تامین بخش بیشتری از توان تولیدی در آنها، برای پیل به کار رفته علاوه بر تحلیل ترمودینامیکی تحلیل های الکتروشیمیایی و حرارتی مجزا و کامل نیز انجام شده است. محاسبه دمای کاری پیل با توجه به تاثیر چشمگیر آن بر عملکرد سیستم هیبریدی از موارد مهم انجام گرفته در این تحقیق می باشد. در ادامه با مطالعه پارامتری سیستم هیبریدی اشاره شده، تاثیر نرخ جریان هوای ورودی به سیستم و نسبت فشار کمپرسور بر روی راندمان، توان تولیدی، نرخ اگزرژی تخریب شده و ... در سیستمهای هیبریدی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت یک حالت کارکرد بهینه برای آنها ارائه شده است. نتایج نشانگر بالا بودن کارایی سیستم هیبریدی مستقیم در مقایسه با نوع غیرمستقیم می باشد. راندمان بالا، بازگشت ناپذیری کمتر، توان تولیدی بیشتر، آلایندگی پایین و ... از مزایایی سیستم هیبریدی مستقیم می باشد. | ||
| Keywords | ||
| سیستم هیبریدی مستقیم; سیستم هیبریدی غیرمستقیم; تحلیل ترمودینامیکی; اگزرژی | ||
|
Statistics Article View: 8,727 PDF Download: 12,802 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,797,771 |
| PDF Download | 15,997,081 |