مطالعهی تجربی ضریب پسا و ساختار جریان یک مدل متقارن محوری و عوامل موثر بر آن، در تونل باد | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 9, Volume 16, Issue 7, 1395, Pages 71-82 PDF (1.09 M) | ||
| Authors | ||
| سعید اسفنده1; علی خراسانی صفار2; علی اکبر دهقان3; قنبرعلی شیخ زاده* 4; مهدی جمالی5 | ||
| 1دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان | ||
| 2کارشناس ارشد مکانیک دانشگاه یزد | ||
| 3دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد | ||
| 4دانشیار معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان | ||
| 5دانشجوی دکتری مکانیک دانشگاه کاشان | ||
| Abstract | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر پارمترهایی مانند نصب زبریپیشانداز، سرعت جریان آزاد، هندسه دماغهی مدل (دماغه سابوف و دماغه استاندارد) و قرار گرفتن مدل در زوایای پیچ و یاو بر روی مقدار ضریب پسا صورت گرفته است. همچنین اثر هندسه پایهی نگهدارندهی مدل متقارن محوری در تونل باد بر ساختار جریان دنبالهی مدل و ضریب پسا در زوایای حمله صفر و 10 درجه مورد بررسی قرار گرفت. انتخاب فاصلهی داده برداری مناسب برای محاسبه ضریب پسا با در نظر گرفتن اثرات آشفتگی در یک بعد از دیگر مواردی است که در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. داده برداریها به وسیله یک جریان سنج سیم داغ یک بعدی و در تونل باد دانشگاه یزد صورت گرفته است. مطابق محاسبات صورت گرفته نصب زبریپیشانداز در تمامی موارد باعث افزایش ضریب پسا گردید. همچنین با افزایش سرعت جریان آزاد ضریب پسا کاهش یافت. قرار گرفتن مدل در زوایای حمله پیچ و یاو باعث افزایش ضریب پسا گردید. از میان دو دماغه مورد بررسی با هندسههای متفاوت، دماغه SUBBOF به عنوان دماغهی مناسب انتخاب گردید.پایه نگهدارنده نوع NACA 0012-64 به عنوان مناسب ترین پایه نگهدارنده برای نصب مدل در زاویه حمله صفر درجه و پایه نگهدارنده نوع میلهای، به عنوان بهترین پایه نگهدارنده برای نصب مدل در زاویه حمله 10 درجه انتخاب گردید. | ||
| Keywords | ||
| مدل متقارن محوری; دنباله; تونل باد; جریان سنج سیم داغ; ضریب پسا | ||
|
Statistics Article View: 326 PDF Download: 293 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,426,331 |
| PDF Download | 15,853,211 |