اصول شفافیت
بیانیه بهترین گردش کار و جلوگیری از تخلفات نشر:
مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران مجلات، در جهت ایجاد مجموعهای از حداقل استانداردها طراحی شده است که انتظار میرود
تمام اعضای کوپ از آن تبعیت کنند. بهترین دستورالعملها طرفدار زیادی دارند و در پاسخ به درخواست راهنمایی از سوی سردبیران در مورد طیف وسیع و روزافزون مسائل اخلاقی پیچیده طرح شده بودند. اگرچه کوپ انتظار دارد تمامی اعضا از مجموعه قوانین مربوط به سردبیران مجلات تبعیت کنند (و به شکایتهای مرتبط با اعضایی که از آن پیروی نکردهاند میپردازد)، متوجه شدیم ممکن است سردبیران قادر به انجام تمام توصیههای بهترین عملکردها (که از همین رو داوطلبانه هستند) نباشند، اما امیدواریم پیشنهادات ما منجر به تشخیص آن دسته از خط مشی مجلات و عملکردهایی شود که نیاز به بازبینی و به بحث گذاشته شدن دارند.
در این نسخه ترکیبی از اسناد، مجموعه قوانین اجباری برای استانداردهای سردبیران مجلات، بهصورت متون منظم با مادههای شمارهگذاریشده نوشته شدهاند.
- وظایف و مسئولیتهای سردبیر و اعضای هیات تحریریه (دبیران):
-
- دبیران درصورت انطباق مقالات ارسالی با حوزه کاری نشریه باید محتوای مقاله را بررسی و داوران متخصص در زمینهی موضوع مقاله را پیشنهاد دهند.
- سردبیر نشریه مسئول اتخاذ تصمیم نهایی جهت پذیرش یا رد مقالات ارسالی براساس نظرات داوران و اعضای هیات تحریریه، توجه به اعتبار علمی و اهمیت مقاله برای محققان و خوانندگان، در نظر گرفتن مسائل مربوط به حق کپیبرداری، سرقت علمی و غیره میباشد.
- دبیران باید اقدامات لازم جهت حفظ محرمانه بودن هویت داوران و نویسندگان انجام دهند.
- دبیران باید از بررسی مقالاتی که در آن هرگونه تضاد منافعی وجود دارد، خودداری نمایند و مدیریت این مقالات را به یکی دیگر از اعضای هیات تحریریه بسپارند.
- دبیران (بهویژه سردبیر) باید رفتارهای غیراخلاقی درخصوص مقاله ارسالی یا مقاله منتشر شده را بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. هرگونه گزارش از رفتار غیراخلاقی، حتی اگر سالها پس از انتشار مقاله کشف شود، مورد بررسی قرار دهند.
- دبیران هنگام مواجهه با موارد مشکوک به سوء رفتار، طبق فلوچارتهای کمیته بینالمللی اخلاق (COPE) پیش خواهند رفت. اگر در مقالات، رفتار غیراخلاقی بهخوبی مستدل باشد، بایستی پاسخی مناسب مانند تصحیح، پس گرفتن، ابراز نگرانی یا یادداشتی دیگر، در نشریه منتشر شود.
- دبیران نباید هیچگونه اطلاعاتی درمورد مقالات ارسالی، تا قبل از انتشار آن در اختیار کسی قرار دهند.
- دبیران نباید از اطلاعات مقالات ارسالی که هنوز منتشر نشده، بدون رضایت کتبی نویسنده برای اهداف تحقیقاتی خود استفاده کنند.
- دبیران باید به تمام مقالات ارسال شده به نشریه، توجه منصفانه داشته باشند و مقالات را صرفاً از لحاظ شایستگی علمی و بدون طرفداری یا کینهتوزی شخصی یا در نظر گرفتن ملیت، جنسیت، مذهب و مسائل قومی، نژادی و سیاسی و یا وابستگی سازمانی نویسنده(گان)، مورد بررسی قرار دهند. تصمیمات مربوط به پذیرش و چاپ مقالات، نباید تحت تاثیر سیاستهای دولتها یا سازمانهای دیگر خارج از خود نشریه باشد.
- سردبیر در پذیرش مقالات برای چاپ و تعیین زمان انتشار آنها اختیار تام دارد.
- ارتباط با خوانندگان:
خوانندگان باید در مورد تامینکنندگان مالی یا اجرای پژوهش آگاه باشند و بدانند آیا تامینکنندگان مالی نقشی در تحقیق و چاپ آن داشتهاند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است چه نقشی داشتهاند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
کسب اطمینان از این که گزارشهای چاپشده و بازبینی تحقیق، توسط مرورگرهای واجد صلاحیت صورت گرفته باشد (از جمله مرور آماری در جاییکه لازم باشد)؛
کسب اطمینان از اینکه بخشهای مرورنشده نشریه کاملا مشخص هستند؛
اتخاذ رویکردهایی که صحت، جامعیت و وضوح گزارشهای تحقیقی را تقویت کند، از جمله ویرایش فنی و استفاده از رهنمودها و چکلیستهای مناسب؛
توجه به بهبود خط مشی شفافیت برای تقویت حداکثر شفافیت در مورد منشاء مقالات غیرتحقیقی؛
اتخاذ سیستمهایی از تالیف یا مشارکت که عملکردهای خوب را ارتقا داده (به عنوان مثال، بهطوری که فهرستسازی بهطور دقیق نشان دهد چه کسی کار را به انجام رسانده است) و مشکلات (مانند نویسندگان روح و مهمان) را کاهش دهد.
به خوانندگان اطمینان دهد که نوشتههای کارکنان نشریه یا هیات تحریریه بهطور بیطرفانهای مورد ارزیابی قرار میگیرند.
- وظایف و مسئولیتهای نویسندگان:
نویسندگان باید اطمینان داشته باشند که مقاله ارسالی آنها قبلا در جای دیگری منتشر نشده باشند (مگر در قالب چکیده، بخشی از سخنرانی منتشرشده، کنفرانس یا پایاننامه) و یا درحال حاضر در نشریه دیگری در دست بررسی نیست.
از نویسندگان تقاضا میشود مقاله را با جزئیات و منابع کافی ارسال کنند تا سایر پژوهشگران امکان تکرار پژوهش را داشته باشند.
ممکن است از نویسندگان خواسته شود که دادههای خام مطالعه خود را همراه با مقاله برای بررسی و ویراستاری ارائه دهند و باید آماده باشند تا در صورت امکان، دادهها را در دسترس عموم قرار دهند.
نویسنده مسئول مقاله، مسئولیت اطمینان از تایید مقاله توسط تمام نویسندگان را برعهده دارد.
فقط افرادی که معیارهای نویسندگی را دارند باید بهعنوان نویسنده در مقاله ذکر شوند زیرا باید توانایی بر عهده گرفتن محتوای ارائه شده را داشته باشند.
نویسندگان باید در اولین مرحله ممکن (با ارائه فرم تعارض منافع در زمان ارسال مقاله)، هرگونه تضاد منافعی را که ممکن است منجر به تأثیر بر نتایج یا تفسیر آنها شود، افشا کنند.
نویسندگان متعهد هستند که فقط آثار کاملاً اصلی و عاری از هرگونه سرقت ادبی را ارسال کنند. به نویسندگان پیشنهاد میشود با نرمافزارهای تشخیص سرقت علمی، مقالات خود را مشابهتیابی کنند.
اگر کار شامل مواد شیمیایی، روشها یا تجهیزاتی باشد که در استفاده از آنها خطرات غیرعادی وجود داشته باشد، نویسندگان باید این موارد را بهوضوح در مقاله اعلام کنند.
نویسندگان باید اعلام کنند که رضایت آگاهانه برای آزمایش از عوامل انسانی (درصورت نیاز) اخذ شده است. حقوق حریم خصوصی عوامل انسانی باید همیشه رعایت شود.
زمان ارسال مقاله برای بازنگری، نویسندگان باید بهطور کامل به تمام نظرات داوران پاسخ دهند و در مهلت تعیینشده، مقاله را بازبینی و فایل مقاله اصلاح شده و فایل پاسخ به داوران را از طریق سایت نشریه ارسال کنند.
نویسندگان باید به افراد یا سازمانهایی که از آنها حمایت مالی کرده یا در شکلگیری پژوهش آن تأثیرگذار بودهاند اشاره نموده و در بخش "سپاسگزاری" در انتهای مقاله از آنها قدردانی کنند.
شرط ارسال مقاله برای نشریه این است که نویسنده اجازه ویرایش مقاله برای خوانا شدن را بدهد.
همه نویسندگان باید موافقت کنند که به نویسنده مسئول اجازه دهند بهعنوان شخص مکاتبهکننده با دفتر نشریه در تماس بوده و اصلاحات لازم را انجام دهد.
تحت مجوز دسترسی آزاد، حق مولف برای نویسندگان محفوظ خواهد بود، اما به دیگران اجازه بارگیری، اشتراکگذاری، نسخهبرداری یا استفاده مجدد اثر را در صورتیکه بهدرستی به آن استناد شود را میدهند.
اگر نویسندهای متوجه اشتباه یا بیدقتی مهمی در مقاله منتشرشده خود شود، موظف است مراتب را بهسرعت به سردبیر نشریه اطلاع دهد، نسبت به اصلاح آن اقدام و یا مقاله را بازپس گیرد.
نویسندگان باید بدانند که سرقت علمی نقض جدی اخلاق نشر است و در همه مصداقهای آن رفتاری غیر اخلاقی و غیرقابل قبول میباشد.
- ارتباط با مرورگران:
سردبیر باید انتظارات خود را از مرورگر از جمله بهکارگیری مطالب ارائهشده جهت کسب اطمینان، در غالب رهنمودی ارائه کند. این رهنمود باید بطور منظم بروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شود.
سردبیران باید قبل از ارجاع مرور نوشته، مرورگرانی را برای بروز هرگونه منافع متعارض بالقوه در اختیار داشته باشند.
سردبیر باید سیستمی را در اختیار داشته باشد تا به واسطه آن اطمینان یابد تشخیصهای مرورگرها محفوظ هستند، مگر آنکه مرور آشکاری داشته باشند که نویسندگان و مرورگران از آن مطلع باشند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن سئوالات در زمینه اخلاقی و تحقیقات احتمالی و مشکلات برخاسته از نوشتهها در مورد انتشار (به عنوان مثال طراحی غیراخلاقی تحقیق، اطلاعات ناکافی برای حصول رضایت یا حمایت از موضوعات تحقیقی (از جمله حیوانات)، به کارگیری و ارائه نامناسب اطلاعات)؛
تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن اصالت نوشتهها و آگاهی نسبت به انتشار مطالب دارای اطناب و سرقت ادبی؛
دادن تجهیزات لازم به مرورگران برای شناسایی انتشارات مرتبط (به عنوان مثال دادن لینک منابع ذکرشده و جستجو در زمینه فهرست کتاب)؛
اعلام نظرات مرورگران به نویسندگان با تمامیت کامل، مگر آنکه اظهارات اهانتآمیز یا افتراآمیز باشند؛
اطمینان یافتن از همکاری مرورگران با نشریه؛
تشویق موسسات آکادمیک به پذیرش فعالیتهای مرور به عنوان رویکردی پژوهشی؛
بررسی عملکرد مرورگران و گام برداشتن در جهت حصول اطمینان از استاندارد بالای آن؛
توسعه و حفظ پایگاه داده مرورگران مناسب و بهروزرسانی آن بر اساس عملکرد مرورگران؛
بهکارنگرفتن مرورگرانی که اغلب مرورهای سریع، بیکیفیت یا با تاخیر دارند؛
حصول اطمینان از اینکه پایگاه داده مرورگران منعکسکننده جامعه آنها در نشریه است و افزودن مرورگران جدید در صورت نیاز؛
استفاده از طیف وسیعی از منابع (نه صرفاً مخاطبان شخصی) برای تشخیص مرورگران جدید بالقوه (به عنوان مثال پیشنهادات نویسنده، پایگاه داده مربوط به فهرست کتاب)؛
پیروی از روندنمای کوپ در مواردی که عملکرد مرورگران دچار مشکل باشد.
- تیم تحریریه:
پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی تحت کنترل علمی هیئت تحریریه است که اعضای آن از کارشناسان شناختهشده در زمینههای موضوعی در حوزه مجله هستند. برخی از نقش های اجرایی اعضای هیئت تحریریه به سردبیری که در حوزه نشریه مشهور است، محول می شود.
پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی زیر نظر علمی گروه تحریریه است که اعضای آن همگی متخصصانی هستند که تعداد نشریات زیادی در رشته خود دارند.
- وظایف و مسئولیتهای ناشر:
دانشگاه تربیت مدرس، بهعنوان ناشر نشریه پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، متعهد است اطمینان حاصل کند که تصمیمگیری درخصوص مقالات ارسالی، صرفا براساس داوری حرفهای صورت میگیرد و تحت تاثیر هیچگونه منافع تجاری نمیباشد.
ناشر موظف است با حفظ آرشیو دیجیتال خود، دسترسی دائمی به محتوای مقالات منتشرشده را تضمین نماید.
ناشر بر رعایت اخلاق انتشار توسط سردبیر، اعضای هیات تحریریه، داوران، نویسندگان و خوانندگان نظارت میکند.
ناشر به کمک سردبیران همواره باید اقدامات معقولی را برای شناسایی و جلوگیری از انتشار مقالاتی که در آن تخلفات تحقیقاتی رخ داده است، انجام دهند و تحت هیچ شرایطی چنین رفتار نادرستی را تشویق نکنند و آگاهانه اجازه وقوع چنین تخلفی را ندهند.
ناشر همواره موارد مربوط به سوءرفتارهای علمی ازقبیل انتشار دادههای جعلی یا سرقت علمی را بررسی میکند و تمایل به انجام اقدامات لازم شامل انتشار اصلاحیه، شفافسازی و یا پس گرفتن مقاله درصورت نیاز دارد.
- نقض اخلاق نشر:
اعضای هیات تحریریه نشریه پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی یادآوری مینمایند که سرقت علمی در هریک از مصداقهای آن امری غیرقابل قبول است:
سرقت ادبی: سرقت ادبی عبارت است از استفاده از ایدهها و بخشهای اصلی دیگران (بدون ذکر منبع) به گونهای که تصور شود متعلق به خود شخص است. کپی کردن حتی یک جمله از مقالات شخص دیگر و حتی مقالاتی که خودتان قبلا منتشر کردهاید بدون استناد مناسب، از نظر نشریه ماشین های کشاورزی، سرقت ادبی محسوب میشود. همه مقالات تحت بررسی یا منتشر شده در این نشریه، با نرمافزارهای تشخیص سرقت ادبی مانند iThenticate مشابهتیابی میشوند. لذا سرقت ادبی، نقض جدی اخلاق نشر است.
ارسال همزمان: باید اطمینان داشته باشید که مقاله ارسالی شما قبلا در هیچ جا و به هیچ زبان دیگری منتشر نشده و بهطور همزمان به نشریات دیگر ارسال نشوند.
انتشارات تکراری: انتشار تکراری زمانی اتفاق میافتد که دو یا چند مقاله بدون ارجاعدهی مناسب، از فرضیه، دادهها و نتایج کاملا یکسانی استفاده کنند.
انتشارات زائد: منظور از انتشارات زائد، تقسیم نامناسب اطلاعات یک مطالعه به چندین مقاله است که اغلب در اثر تمایل فرد به تکمیل رزومه تحصیلی اتفاق میافتد.
جعل دادهها: جعل داده به این معناست که محقق واقعا مطالعه را انجام نداده است بلکه دادهها و نتایجی غیرواقعی و ساختگی را ارائه داده است و یا اینکه آزمایش را انجام داده اما دادهها یا نتایج تحقیق را حذف، دستکاری و یا تغییر داده است.
دستکاری استناد: دستکاری استناد به معنای استنادهای بیش از حد در مقاله ارسالی است که به محتوای علمی مقاله کمک نمیکند و صرفا بهمنظور افزایش استناد به کار یک نویسنده خاص یا مقالات منتشر شده در یک نشریه خاص انجام شده است. این کار منجر به ارائه نادرست اهمیت کار یا نشریهی خاصی که به آن اشاره میشود شده و بنابراین نوعی سوءرفتار علمی محسوب میشود.
مشارکت یا انتساب نامناسب نویسنده: همه نویسندگان لیست شده، باید سهم قابلتوجهی در انجام تحقیق ارائه شده در مقاله داشته باشند و همه ادعاهای آن را تایید کرده باشند. یادآور میشود که همه افرادی که سهم علمی قابل توجهی دارند ازجمله دانشجویان و تکنسینهای آزمایشگاه باید در لیست نویسندگان ذکر شوند.
- تقاضای تجدید نظر:
اگر نویسندگان با تصمیم هیات تحریریه در خصوص مقاله خود مخالف باشند حق تجدید نظر خواهی را خواهند داشت. نویسندگانی که تقاضای تجدید نظر در خصوص تصمیم هیات تحریریه را دارند باید تقاضای خود را با سردبیر نشریه مطرح کنند. درچنین مواردی سردبیر مجدداً مقاله و نظرات داوران و هیات تحریریه را مورد بازبینی قرار داده و نظر خود را درخصوص پذیرش یا رد مقاله اعلام میکند و درصورت لزوم مقاله را برای اصلاحات بیشتر به نویسنده برگشت داده و یا برای بررسی مجدد به داور جدید ارسال میکند. تصمیمگیرنده نهایی در این مواقع سردبیر نشریه است.
فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، عضو کمیته اخلاق نشر (COPE) نبوده است، اما متعهد به پیروی از استانداردها و دستورالعملهای آن میباشد.
- تضاد منافع:
همه اعضای هیئت تحریریه پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی و سردبیر مقالههای ارسالی تحت فرآیند بازبینی مشابهی با سایر نویسندگان رفتهاند. در مواردی که یک بازبین در یک مقاله ارسالی به تضاد منافع فاش نشده مشکوک شود یا یک خواننده مشکوک به تضاد منافع فاش نشده در مقاله منتشر شده باشد (همه نویسندگان فرم ICMJE را برای افشای تضاد منافع احتمالی در زمان ارسال پر می کنند) از دستورالعمل های COPE پیروی خواهند کرد.
سردبیر باید سیستمی برای مدیریت برخورد منافع خود و همچنین کارکنان، نویسندگان، داوران و اعضای هیات تحریریه داشته باشد.
نشریات باید رویه آشکاری برای حل و فصل نوشتههای از جانب سردبیران، کارکنان یا اعضای هیات تحریریه داشته باشند تا مطمئن باشند بازبینی بیطرفانه است.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
چاپ فهرست منافع مشترک (مالی، آکادمیک یا انواع دیگر) کارکنان ویراستاری و اعضای هیات تحریریه (که هر ساله باید به روز رسانی شوند).
- زمان بندی انتشار/آرشیو:
تحقیقات مدیریت منابع سازمانی ۴ شماره در سال منتشر می شود. تمامی مطالب از ابتدا تا انتها برای همیشه در وب سایت اختصاصی تحقیقات مدیریت منابع سازمانی در دسترس خواهد بود. همچنین تحقیقات مدیریت منابع سازمانی در EBSCOhost گنجانده شده است.
- رویکردهای ویراستاری و بازبینی:
سردبیر باید مطمئن شود که بازبینی در نشریه او منصفانه، بیطرفانه و بهموقع است.
سردبیر باید سیستمی برای حصول اطمینان از این داشته باشد که مطالب ارائه شده در نشریه در حین بازبینی محرمانه باقی میمانند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
حصول اطمینان از این که افراد مشغول به کار ویراستاری (از جمله خود) از آموزش کافی برخوردارند و بهرهمندی از جدیدترین رهنمودها، توصیهها و شواهد در مورد بازبینی و مدیریت نشریه؛
آگاهی از تحقیقات صورتگرفته در مورد بازبینی و پیشرفتهای تکنولوژیک؛
اتخاذ مناسبترین روشهای بازبینی برای نشریه و انجمن پژوهشی آن؛
بررسی دورهای عملکردهای بازبینی برای بهبود احتمالی آنها؛
ارجاع موارد مشکلساز به کوپ، بهخصوص هنگامی که سئوالاتی مطرح شدهاند که در روندنمای کوپ پاسخ داده نمیشوند، یا گمان میرود مشکلات جدیدی در مورد نشریه وجود دارد؛
داشتن جلسهای با حکم به منظور داوری در مورد شکایاتی که قادر به حل آن نبودهاند.
- تضمین کیفیت:
سردبیر باید گامهای معقولی در جهت حصول اطمینان از کیفیت مطالبی که چاپ میکند بردارد، با توجه به این که نشریات و بخشهای درون نشریات اهداف و استانداردهای متفاوتی خواهند داشت.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
داشتن سیستمی برای شناسایی اطلاعات نادرست (به عنوان مثال عکسهایی که در جای مناسب به کارگرفته نشدهاند یا متون سرقتشده) هنگام بروز گمانهزنیها؛
اتخاذ تصمیمات مربوط به صفحهآرایی نشریه بر پایه شواهد مرتبط با فاکتورهایی که کیفیت گزارشات را بالا میبرند، به جای این که بر پایه دلایل زیباییشناسی یا ترجیح شخصی باشند.
- حفاظت از اطلاعات شخصی:
سردبیر باید در قضاوتهای خود، از اصول محرمانه بودن پیروی کند. صرف نظر از قوانین داخلی، آنها باید همواره اطلاعات اشخاصی را که در طول تحقیق یا تعاملات حرفهای بهدست آمدهاند، محرمانه نگه دارند (به عنوان مثال بین دکتر و بیمار). بنابراین همواره لازم است رضایت کتبی آگاهی از انتشار را از افرادی گرفت که ممکن است شناختهشده باشند یا توسط دیگران شناسایی شوند (به عنوان مثال از نوع گزارش یا عکسها).
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
انتشار خط مشی خود در چاپ اطلاعات فردی (به عنوان مثال اطلاعات یا تصاویر شخصی) و توضیح کامل آن برای نویسنده؛ توجه کنید که رضایت مشارکت در تحقیق یا مسائل مربوط به آن، مشابه با رضایت انتشار اطلاعات، تصاویر یا نقلقولهای شخصی نیست.
- برخورد با تخلفات احتمالی:
سردبیر موظف است در صورت مشاهده تخلفات یا نشانهای از بروز تخلفات وارد عمل شود. این وظیفه شامل مقالات چاپشده و چاپنشده میشود.
سردبیر نباید به سادگی مقالاتی را که مشکوک به داشتن تخلف هستند رد کند. او از نظر اخلاقی باید چنین مواردی را پیگیری کند.
سردبیر باید از روندنمای کوپ در هر جای ممکن پیروی کند.
نخست سردبیر باید در جستجوی پاسخی از موارد مشکوک به تخلف باشد. اگرپاسخ قانعکنندهای نیافت باید از کارکنان، موسسه یا بعضی از افراد ذیصلاح خواهان رسیدگی شود.
سردبیر باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مطمئن شود رسیدگی درستی در مورد تخلف انجام شده است؛ اگر چنین چیزی صورت نپذیرد سردبیر باید تمام تلاش خود را در جهت یافتن راه حلی برای این مشکل به کار گیرد. این وظیفهای دشوار اما مهم است.
- اطمینان از درستی سوابق آکادمیک:
خطاها یا اشتباه در نوشتهها باید بر اساس درجه اهمیت سریعاً تصحیح شوند.
سردبیر باید از رهنمودهای کوپ در اصلاح اشکالات استفاده کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
حرکت در جهت کاهش مطالب هجوآمیز مستتر در چاپ (به عنوان مثال تمام موارد کلینیکی باید به ثبت برسند)؛
حصول اطمینان از این که مطالب چاپشده به طریقه امنی آرشیو شدهاند (به عنوان مثال مخزنهای دائمی مانند PubMed Central)؛
در اختیار داشتن سیستمی برای این که به نویسنگان فرصت ارائه آزادانه مقالات تحقیقی را بدهد.
- مالکیت فکری:
سردبیر باید نسبت به مساله مالکیت فکری آگاه باشد و با ناشر خود برای مدیریت توانایی نقض قوانین و تعهدات مالکیت فکری همکاری کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
اتخاذ سیستمی برای کشف سرقت ادبی (به عنوان مثال نرمافزاری برای جستجوی عناوین مشابه)؛ مقالات ارایهشده (بطور عادی یا به هنگام رویارویی با موارد مشکوک)؛
حمایت از نویسندگانی که کپیرایت برای آنها رعایت نشده است یا قربانی سرقت ادبی بودهاند؛
داشتن آمادگی برای همکاری با ناشر در جهت دفاع از حقوق نویسنده و تحت پیگرد قرار دادن متجاوزان (به عنوان مثال با درخواست بازپسگیری یا برداشتن آن از وب سایتها) صرف نظر از اینکه آیا نشریه کپی رایت را رعایت میکند یا خیر.
- تشویق تبادل نظر:
سردبیر باید مشوق و مشتاق رسیدگی به انتقادات متقاعدکننده از آثاری باشد که در نشریه به چاپ میرساند.
باید به نویسنده مطلب مورد انتقاد فرصت پاسخگویی داده شود.
از مطالعه گزارش کار نتایج منفی نباید چشمپوشی شود.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
آزادی عمل برای تحقیق در مواردی که مطالب بهچاپرسیده در نشریه را به چالش میکشد.
- شکایات:
سردبیر باید سریعاً به شکایات رسیدگی کند و بداند شکایات حل و فصل نشده، شکایات بیشتری به بار میآورند. این مکانیزم و چگونگی ارجاع مسائل حلنشده به کوپ باید در نشریه روشن شده باشد.
سردبیر باید از رویهای که در روندنمای کوپ برای شکایات در نظر گرفته شده پیروی کند.
- ملاحظات اقتصادی:
نشریات باید خط مشی و سیستمی داشته باشند تا مطمئن شوند ملاحظات اقتصادی، تداخلی با تصمیمات سردبیری ندارد (به عنوان مثال دپارتمان آگهی باید مستقل از دپارتمان ویراستاری عمل کن(.
سردبیر باید خط مشی تبلیغاتی روشنی در مورد محتوای نشریه و رویکردهای مورد نیاز برای اسپانسری داشته باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
چاپ توضیحی کلی از منبع درآمد نشریه (به عنوان مثال سهم درآمدی از قسمت تبلیغات، فروش، ملزومات اسپانسری و غیره)؛
حصول اطمینان از اینکه رویه اسپانسری بازبینی همانند اسپانسری خود نشریه است؛
حصول اطمینان از اینکه موارد گنجاندهشده در اسپانسری فقط بر پایه شایستگی آکادمیک و جذابیت داشتن برای خوانندگان در نظر گرفته شدهاند و تصمیمگیری در مورد این ملزومات تداخلی با ملاحظات تجاری ندارد.