دوره ۱۲، شماره ۱ - ( ۱۴۰۰ )                   جلد ۱۲ شماره ۱ صفحات ۲۱۸-۱۸۷ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Geramipour M, Talebzadeh H, Mahdi S. The Optimal Cognitive Diagnostic Model (CDM) for the Grammar Section of MA Entrance Examination of State Universities for EFL Candidates. LRR 2021; 12 (1) :187-218
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-34252-fa.html
گرامی پور مسعود، طالب زاده حسین، مهدی سمیه. تعیین مدل بهینۀ تشخیصی شناختی (CDM) بخش دستور زبان مجموعۀ زبان انگلیسی کنکور سراسری کارشناسی ارشد. جستارهای زبانی. ۱۴۰۰; ۱۲ (۱) :۱۸۷-۲۱۸

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-۱۴-۳۴۲۵۲-fa.html


۱- استادیار گروه مطالعات برنامۀ درسی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، mgramipour@khu.ac.ir
۲- استادیار گروه زبان‌های خارجی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
۳- دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (۴۴۰۹ مشاهده)
یکی از نوآورانه­ترین ابزارهای محققان برای بهبود آموزش و ارزشیابی به­خصوص درمورد آموزش­های سرنوشت­ساز که حاصل  اتحاد روان­شناسی شناختی و سنجش آموزشی است استفاده از رویکردهای تشخیصی شناختی است، اما متأسفانه این رویکردها مورد توجه و استفادۀ اندک پژوهشگران حیطۀ آموزش و ارزشیابی زبان، به­خصوص دستور زبان، در ایران قرار گرفته­ است. از مسائل اساسی در جریان سنجش تشخیصی شناختی، تعیین مهارت‌ها و ریزمهارت‌های شناختی لازم برای پاسخ به پرسش­ها و همچنین، انتخاب مدلی بهینه است. اهداف اصلی پژوهش کیفی و کمی حاضر تعیین این مهارت‌های شناختی از طریق تدوین ماتریس کیو، تعیین مدل بهینۀ تشخیصی شناختی (CDM) برای آزمون دستور زبان کنکور کارشناسی ارشد مجموعۀ زبان انگلیسی و درنهایت، شناسایی نقاط قوت و ضعف آزمودنی­هاست که 5000 نفر از شرکت­کنندگان سال 1396 بودند. یافته­های حاصل از بررسی ادبیات موجود، ارزیابی متخصصان و پروتکل­های تفکر با صدای بلند در فاز تدوین ماتریس کیو نشان می­دهد، هر کدام از پرسش­های آزمون دستور زبان به بررسی دو تا چهار مهارت از شش خرده­مهارت تصریف زمان فعل، کاربرد فعل صحیح، کاربرد عبارات اصطلاحی، کاربرد تعدیل­کننده­ها، توافق و کاربرد حروف اضافه می­پردازند. بررسی مدل­های   DINA, DINO , G-DINA از میان مدل­های تشخیصی شناختی موجود نشان داد که مدل G-DINA با داده­ها برازش مطلوب­تری دارد و درنتیجه، تحلیل­های تکمیلی بر روی عملکردهای این مدل انجام شد. درنهایت، با توجه به تحلیل عملکرد آزمون­دهندگان مسلط و غیرمسلط، کاربردها و پیشنهاداتی برای آموزش و سنجش زبان برای آزمون‌های سرنوشت­ساز همچون کنکور کارشناسی ارشد و همچنین، پژوهش‌های مشابه ارائه شده است.
متن کامل [PDF 683 kb]   (۲۳۶۱ دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: ارزشیابی
انتشار: 1400/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.