دوره ۱۲، شماره ۴ - ( ۱۴۰۰ )                   جلد ۱۲ شماره ۴ صفحات ۱۰۴-۷۳ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaee Farani S, Pishghadam R. Examining Emotion in Sense-Based Teaching: A Cognitive Task of Sentence Comprehension. LRR 2021; 12 (4) :73-104
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-33278-fa.html
طباطبایی فارانی سحر، پیشقدم رضا. بررسی هیجان در آموزش مبتنی بر حواس: تکلیف شناختی درک جمله. جستارهای زبانی. ۱۴۰۰; ۱۲ (۴) :۷۳-۱۰۴

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-۱۴-۳۳۲۷۸-fa.html


۱- دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
۲- استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، rpishghadam@yahoo.com
چکیده:   (۴۴۵۹ مشاهده)
اهمیت نقش حواس پنج­گانه و هیجان­های برانگیخته از حواس در زمینۀ یادگیری زبان بر همگان آشکار است. بر این اساس، مفهوم جدید هیجامد ــ که هیجان را بهمنزلۀ یکی از مؤلفه­های اصلی­اش در اختیار دارد ــ به حوزۀ یادگیری زبان خارجی معرفی شده است. جستار حاضر می­کوشد تأثیر سطوح مختلف هیجامد را بر موفقیت زبان­آموزان بررسی کند. بدین منظور، نُه واژه­ای که برای شرکت­کنندگان این پژوهش در سطح هیچ­آگاهی بودند از طریق انواع هیجامد آموزش داده شدند. سپس، شرکت‌کنندگان یک تکلیف خواندن و درکمطلب شناختی در چارچوب جمله انجام دادند و بر اساس آموزش دریافتشده صحت جملات را تعیین کردند. تحلیل نتایج رفتاری این تکلیف آشکار ساخت که بهکارگیری سطوح مختلف هیجامد برای آموزش واژگان می­تواند تفاوت آماری معناداری هم در زمینۀ دقت در پاسخ­دهی و هم مدت زمان پاسخ­دهی ایجاد کند. یافته­های این پژوهش می­تواند اهمیت استفاده از حواس و هیجان‌های برانگیخته از حواس را در امر آموزش و سنجش مفاهیم جدید زبانی آشکار سازد.
متن کامل [PDF 530 kb]   (۱۷۷۳ دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: روان شناسی زبان
انتشار: 1400/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.