بهبود خواص سایشی کامپوزیت سطحی هیبریدی(SiC+BNh) Al/ تولید شده با استفاده از فرآیند اصطکاکی اغتشاشی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 40, Volume 17, Issue 9, 1396, Pages 381-389 PDF (1.56 M) | ||
| Authors | ||
| مسعود مصلایی پور* 1; سیده آمنه دانشگر2 | ||
| 1هیات علمی گروه مهندسی مواد دانشکده مهندسی معدن و متالورژی | ||
| 2دانشگاه یزد | ||
| Abstract | ||
| در این تحقیق ویژگیهای ریزساختاری و رفتار تربیولوژیکی کامپوزیت هیبریدی Al/(SiC+BNh) مورد مطالعه و بررسی واقع شد. به منظور بهرهمندی همزمان از سختی بالای ذرات کاربیدسیلیسیم (SiC) و روانکاری ذرات نیتریدبور هگزاگونال (BNh)، کامپوزیت هیبریدی Al/(SiC+BNh) توسط فرآیند فرآوری اصطکاکی اغتشاشی (FSP) بر سطح زیرلایه 1050-Al ایجاد شد. مطالعات ساختاری انجام شده توسط میکروسکوپ نوری حاکی از اصلاح دانهبندی و کاهش اندازه دانهها در منطقه اغتشاشی بود. ارزیابی ریزسختی نمونهها نشان داد که با اعمال FSP، سختی مقطع اغتشاشی تا حدود 60±5HV افزایش مییابد که افزایش سختی حدود 70% نسبت به سختی فلز پایه را نشان میدهد. همچنین خصوصیات سایشی و خوردگی کامپوزیت هیبریدی تولیدی با کامپوزیتهای تک ذرهای تولید شده در شرایط مشابه و همچنین فلز پایه مقایسه شد. بررسی عملیات کامپوزیت سازی سطحی بر رفتار سایشی نمونهها نشان داد که نرخ سایش فلز پایه، کامپوزیت تک ذرهای Al/SiC، Al/BNh و کامپوزیت هیبریدی (Al/(SiC+BNh به ترتیب 0.075mg/m، 0.047mg/m، 0.046mg/m و 0.039mg/m میباشد. بنابراین کامپوزیت هیبریدی Al/(SiC+BNh) تولیدشده دارای مقاومت به سایش بیشتری از دیگر نمونهها میباشد. این را میتوان به افزایش همزمان سختی و کاهش ضریب اصطکاک سطحی نمونه کامپوزیت هیبریدی نسبت داد. بررسیهای رفتار خوردگی نشان داد که اعمال FSP، موجب بهبود مقاومت به خوردگی فلز پایه بیش از 32% میشود. | ||
| Keywords | ||
| کامپوزیت هیبریدی; سایش | ||
|
Statistics Article View: 268 PDF Download: 305 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,343,937 |
| PDF Download | 16,248,652 |