ارزیابی دقت روش های نیمه تجربی و عددی در تخمین ضرایب آیرودینامیک بال مثلثی ماهواره بر هواپایه | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 25, Volume 17, Issue 9, 1396, Pages 237-244 PDF (1.11 M) | ||
| Authors | ||
| محمد اعلایی1; فتح اله امی* 2; سعید کریمیان علی ابادی3 | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
| 2تهران، بزرگراه آل احمد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک | ||
| 3دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله به اهمیت برآورد صحیح رفتار آیرودینامیکی بال مثلثی در مرحله طراحی مفهومی یک موشک ماهواره بر هواپایه پرداخته شده و چندین روش تخمین و محاسبه ضرایب آیرودینامیکی بررسی و دقت این روشها سنجیده شده است. نرم افزارهای علمی و تجاری و نیز فلوئنت بعنوان شیوه های مختلف در دسترس انتخاب و از هندسه مشابه بال مثلثی نصبشده بر روی ماهواره بر هواپایه پگاسوس بهعنوان الگو استفاده شده است. ویژگی متمایز این بال، عدم استفاده از تونل باد در روند طراحی آن و پرواز در گستره وسیعی از جریانها میباشد. با توجه به اینکه پارامترهای متعددی از جمله ضرایب نیرو و ممان آیرودینامیکی، مشتقات پایداری و کنترل، ضرایب بارگذاری بر روی سازه بال و ضریب انتقال حرارت بال مورد نیاز است، لذا توانمندی روشهای مختلف در تخمین و محاسبه ضرایب آیرودینامیکی بعنوان مهمترین پارامترهای موثر بر رفتار سیستم، ارزیابی شده و در هر رژیم جریان، نرم افزار یا تکنیک حل مناسب معرفی شده است. با توجه به قدرت و ظرفیت سامانه پردازش موازی در دسترس، تکنیکهای متفاوت CFD باهم مقایسه شده است. دقت روشهای حل معادلات میانگین رینولدز (RANS) و معادلات اویلر بر اساس مقایسه با نتایج حاصل از DES سنجیده شده که محدوده های اعتبار و صحت این شیوه های ساده تر نیز پیشنهاد شده است. نتایج کلی حاصل، نشان دهنده مزیت نسبی روشهای CFD بر نرم افزارهای صنعتی و کدهای نیمه تجربی است. نرم افزارهای صنعتی و کد نیمه تجربی عمدتاً در محدوده خطی یا زوایای حمله کوچک، پاسخ های مطلوب ارایه میدهند. | ||
| Keywords | ||
| بال مثلثی; ماهواره بر هواپایه; ضرایب آیرودینامیکی; روش نیمه تجربی; دینامیک سیالات محاسباتی | ||
|
Statistics Article View: 286 PDF Download: 279 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,343,937 |
| PDF Download | 16,248,656 |