بررسی عددی تأثیر پارامترهای هندسی چرخ بر عملکرد یک پمپ گریز از مرکز در کارکرد معکوس | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 3, Volume 17, Issue 9, 1396, Pages 13-24 PDF (2 M) | ||
| Authors | ||
| داریوش محمدی پور1; امیرفرهاد نجفی* 2; حامد عالمی آرانی3; علیرضا ریاسی4 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران | ||
| 2دانشگاه تهران | ||
| 3دکترای مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران | ||
| 4دانشیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران | ||
| Abstract | ||
| امروزه استفاده از پمپ بجای توربین در پتانسیلهای آبی خیلیکوچک (< 500 Kw) به دلیل هزینه تمام شده کمتر، سهولت در نصب و راهاندازی و تعمیر و نگهداری بهطور موفقیت آمیزی رواج دارد. البته از آنجا که راندمان پمپ در عملکرد معکوس نسبت به توربینهای رایج کمتر میباشد، لذا در ظرفیتهای بالاتر چندان استفاده نمیشوند. در تحقیق حاضر تحلیل اثر پارامترهای هندسی چرخ یک پمپ گریز از مرکز نظیر؛ تعداد و هندسه لبه ورودی پرهها و پرههای جداکننده در هنگام عملکرد معکوس (توربینی)، به منظور ارتقای کارائی آن مورد نظر میباشد. از اینرو، ابتدا اسکن هندسه یک پمپ موجود در نرمافزار"سی اف توربو" بازطراحی و سپس در نرمافزار " انسیس سی اف ایکس" شبیهسازی و منحنیهای عملکرد حالت کارکرد توربینی آن استخراج گردید. نتایج عددی برای هندسه اولیه، تطابق قابل قبولی با نتایج آزمایشگاهی موجود داشت. پس از اطمینان از روش شبیهسازی عددی، تحلیل عددی با تغییر پارامترهای هندسی چرخ انجام پذیرفت. نتایج عددی نشان دادند که استفاده از تعداد هفت پره، انحنادار کردن لبه ورودی بههمراه پخ سمت مکش و پرههای جداکننده با طول 20% نسبت به طول کلی پره، به طور مستقل راندمان نقطه طراحی را به ترتیب 0.6%، 1.7% و 1% ارتقا میدهند. در ادامه با بررسی جامع تاثیر هر یک از پارامترهای هندسی، دو هندسـه مناسب طراحی گردید. نتایج نشان دادند که طرح اول (تعداد شش پره، گرد کردن لبه ورودی به همراه پخ سمت مکش و پرههای جداکننده با طول نسبی 20%) با افزایش راندمان به میزان 2% مناسبترین هندسه برای شرایط کاری نقطه طراحی میباشد. | ||
| Keywords | ||
| پمپ در کارکرد معکوس; تغییرات هندسی چرخ; راندمان; دینامیک سیالات محاسباتی | ||
|
Statistics Article View: 283 PDF Download: 326 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,343,937 |
| PDF Download | 16,248,654 |