کنترل غیرخطی مسیر هوای موتور دیزل پرخورانشده با استفاده از بهینهسازی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 19, Volume 17, Issue 6, 1396, Pages 168-178 PDF (1.39 M) | ||
| Authors | ||
| احمد اساسی1; مهدی میرزایی* 2; رحیم خوشبختی سرای3 | ||
| 1فارق التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی سهند | ||
| 2عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز | ||
| 3عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند | ||
| Abstract | ||
| در کار حاضر به کنترل مسیر هوای موتور دیزل پرخورانشده توسط یک کنترلکنندهی غیرخطی مبتنی بر بهینهسازی پرداخته میشود. بدین منظور نسبت هوا به سوخت و فشار چند راههی خروجی با محاسبهی آهنگ جرمی گازهای پرخورانی و بازخورانی شده کنترل میگردند. کنترل نسبت هوا به سوخت که تأثیرگذار بر توان تولیدی موتور، مصرف سوخت و نشر آلایندهها میباشد با محاسبه آهنگ جرمی هوا و با فرض معلوم بودن مسیر سوخت انجام میگیرد. برای مدلسازی و حصول معادلات دینامیکی مسیر هوا از روش مقدار متوسط بهعنوان روشی مناسب با زمان محاسباتی کم، استفادهشده است. جریان جرمی هوا توسط قوانین کنترلی محاسبهشده و بهوسیله پرخورانی و باز خورانی گازهای خروجی اعمال میگردد. در روش کنترلی پیشنهادی، ابتدا پاسخ غیرخطی سیستم توسط بسط تیلور پیشبینیشده و سپس قوانین کنترلی از طریق حداقل کردن اختلاف پاسخ مطلوب و پاسخ واقعی به دست میآید. برای بررسی و مقایسه عملکرد کنترلکنندهی بهینهی پیشنهادی، یک کنترلکنندهی مدلغزشی نیز طراحی شده است. نتایج تحلیلها و شبیهسازی نشان میدهد که آهنگ جرمی هوا و فشار چند راههی خروجی به مقادیر مطلوب، کاملاً نزدیک است و درنتیجه نسبت کلی هوا به سوخت بهخوبی کنترلشده است. بدین ترتیب کنترلکنندهی طراحیشده میتواند با مصرف انرژی بهینه با موفقیت از عهدهی اثرات غیرخطی موجود در مدل دینامیکی موتور برآید. | ||
| Keywords | ||
| موتور اشتعالتراکمی; نسبت هوا به سوخت; آهنگ جرمی هوا; کنترل غیرخطی; بهینهسازی; پیشبینی | ||
|
Statistics Article View: 262 PDF Download: 330 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,697 |
| PDF Download | 16,081,117 |