مطالعه عددی تاثیر فاصله و زاویه میان هاب و شرود در گذرگاه خروجی ایمپلر یک طبقه از پمپ ESP | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 17, Volume 17, Issue 6, 1396, Pages 149-156 PDF (1.39 M) | ||
| Authors | ||
| مهدی حسینی پرست1; بهزاد قدیری* 2; صالح فلاح3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد/دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2استادیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3دانشجوی دکترا/دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| استفاده از پمپهای گریز از مرکز در صنایع نفتی کاربرد فراوان و نقشی حیاتی دارند. از این رو بهینه سازی پمپهای گریز از مرکز مورد استفاده در صنایع نفتی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله جریان سهبعدی در پمپ گریز از مرکز غوطهور الکتریکی شبیهسازی عددی شده و اثر فاصله و زاویه میان هاب و شرود در کانال خروجی ایمپلر پمپ بر عملکرد آن ارزیابی شده است. هدف از این مقاله بررسی اثر تغییرات هندسی ایمپلر بر عملکرد و الگوی جریان درون یک طبقه از پمپ میباشد. مدل ارائه شده در این مقاله یک پمپ گریز از مرکز با سرعت دورانی 3500 دور بر دقیقه با شش پره ایمپلر و هشت پره دیفیوزر میباشد. این تحقیق با استفاده از نرم افزار سی.اف.ایکس انجام شدهاست. برای مدلسازی حرکت ایمپلر و دیفیوزر از روش قابهای مرجع چندگانه و برای ارتباط میان آنها از رابط روتور ایستا بهره گرفته شد. همچنین با بکارگیری مدل آشفتگی کا امگا اس.اس.تی شبیهسازی انجام شده است. نتایج شبیهسازی مطابقت خوبی با نتایج تجربی دارد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که با افزایش 8.25 درجه در زاویه میان هاب و شرود مقادیر هد و راندمان پمپ افزایش مییابند. همچنین نتایج نشان دادند که مقدار بهینه فاصله میان هاب و شرود با هدف بیشینه شدن همزمان هد و راندمان، 1 میلیمتر میباشد. تغییر همزمان دو پارامتر یک طبقه از پمپ باعث افزایش 7.6% هد و افزایش 1.65% راندمان شد، این تغییرات بیشتر به واسطه کاهش ناحیه جدایش جریان روی پره های دیفیوزر رخ داده است. | ||
| Keywords | ||
| "پمپ ای.اس.پی."; "پمپ نفتی"; "ایمپلر"; "هد"; "راندمان" | ||
|
Statistics Article View: 265 PDF Download: 278 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,715 |
| PDF Download | 16,081,123 |