طراحی برنامه پرواز و تخصیص ناوگان بر اساس الگوریتم های هوشمند اصلاح یافته | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 8, Volume 17, Issue 6, 1396, Pages 59-66 PDF (1.13 M) | ||
| Authors | ||
| اسماعیل خان میرزا* 1; مرتضی حق بیگی2; میلاد نظر اهاری3 | ||
| 1هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| 2دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| 3دانشگاه البرتا | ||
| Abstract | ||
| طراحی برنامه پرواز و تخصیص ناوگان دو زیر مساله اصلی برنامهریزی پرواز هستند که بیشترین تاثیر را در هزینهها و سود هواپیمایی دارند. در این مقاله، مساله یکپارچه طراحی برنامه پرواز و تخصیص ناوگان تشریح شده و یک الگوریتم ژنتیک جهت حل این مساله توسعه داده شده است. این مساله چندین قید داشته و کروموزومهای آن از نوع جایگشتی با طول متغیر و چند لایه است. بنابراین ایجاد جمعیت اولیه تصادفی و استفاده از عملگرهای معمول الگوریتمهای تکاملی کارآمد نخواهد بود، زیرا احتمال امکانپذیر بودن پاسخها بسیار کم است. برای این منظور، تابع ایجاد جمعیت اولیه بر اساس مفهوم حلقه و عملگرهای جدید ترکیب و جهش ابداع شدهاند. همچنین از یک الگوریتم ژنتیک در داخل حلقه اصلی، جهت بازهدایت بهینه مسافران استفاده شده است. چهار مدل با تعداد فرودگاه و ناوگان مختلف به عنوان ورودی مساله تعریف شده و توسط الگوریتمهای ژنتیک دو و سه جزیرهای مورد حل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که در هر تکرار حلقه اصلی، پاسخهایی امکانپذیر به دست آمده و در پایان، بهبود مناسبی در هزینهها ایجاد شده است. در مدلهای بزرگتر، بهبود بیشتر در هزینهها و اختلاف بیشتر میان حالت دو و سه جزیرهای قابل مشاهده است. حالت سه جزیرهای پاسخهای بهتری را در زمان بیشتر نتیجه داده است. الگوریتم توسعه داده شده موفق به یافتن جوابهای امکانپذیر بهینه شده است و در مسائل با ابعاد بالا که امکان یافتن جواب بهینه با استفاده از روشهای مرسوم مانند برنامهریزی خطی وجود ندارد میتواند کارامد باشد. | ||
| Keywords | ||
| برنامه پرواز; تخصیص ناوگان; الگوریتم ژنتیک چندلایه; کروموزوم طول متغیر | ||
|
Statistics Article View: 244 PDF Download: 296 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,584 |
| PDF Download | 16,081,068 |