بررسی تحلیلی رفتار بالستیک ورقهای نازک کامپوزیتی چندلایه بر اساس معیارهای سای-هیل و کرنش ماکزیمم | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 6, Volume 17, Issue 6, 1396, Pages 41-50 PDF (1.39 M) | ||
| Authors | ||
| احسان زمانی* 1; رضا محمدی پور2; محمدحسین پل3 | ||
| 1استادیار مهندسی مکانیک- دانشگاه شهرکرد | ||
| 2دانشجوی دکتری دانشگاه شهرکرد | ||
| 3عضو هیئت علمی دانشگاه تفرش | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله، یک مدل تحلیلی دوبعدی برای پیشبینی رفتار بالستیک ورقهای نازک کامپوزیتی چندلایه بر اساس معیارهای سای-هیل و کرنش ماکزیمم معرفی میشود. در ابتدا سعی در تعیین تغییرشکل لحظهای ورق کامپوزیت همراه با انتشار موج عرضی از نقطه برخورد ضربه، تعیین کرنشها و تنشهای غیرخطی در ورق است. سپس انرژی جذب شده توسط هر یک از مودهای شکست و تغییرشکل ورق کامپوزیت از جمله انرژی تغییرشکل الاستیک، انرژی شکست کششی طولی و عرضی، انرژی جنبشی حرکت محلی، انرژی ورقه ورقه شدن و ترک خوردگی ماتریس محاسبه میشود. برای بررسی شکست لایههای مختلف ورق کامپوزیت در حین نفوذ پرتابه از معیارهای سای-هیل و کرنش ماکزیمم استفاده میشود. همچنین اثر نرخ کرنش روی خواص مکانیکی لایههای ورق کامپوزیتی به صورت لحظهای در حین فرآیند نفوذ اعمال میشود. در نهایت نتایج مدل تحلیلی حاضر بر اساس معیارهای سای-هیل و کرنش ماکزیمم با نتایج تجربی مقایسه میشود. معیار کرنش ماکزیمم تطابق خیلی خوبی نسبت به معیار سای-هیل در محاسبه سرعت حد بالستیک از خود نشان میدهد. با توجه به نتایج بدست آمده سهم انرژی شکست در مقایسه با انرژی تغییرشکل الاستیک با افزایش ضخامت بیشتر و بیشتر میشود. همچنین به ترتیب انرژی جنبشی حرکت محلی ورق، لایه لایه شدن و ترک خوردگی ماتریس سهم کمتری در فرآیند جذب انرژی دارند. | ||
| Keywords | ||
| رفتار بالستیک; مواد کامپوزیت; سای-هیل; کرنش ماکزیمم | ||
|
Statistics Article View: 267 PDF Download: 311 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,695 |
| PDF Download | 16,081,116 |