بررسی اثر نصب بالچه متحرک در دیسک گذردهی هوای انتهای چتر فرود | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 34, Volume 17, Issue 5, 1396, Pages 295-304 PDF (1.18 M) | ||
| Authors | ||
| محمدرضا پیلهچیان; محمد حسین ابوالبشری* | ||
| دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش با اعمال تحریک اجباری در میدان سیال، اثرات استفاده از ابزارهای کنترلی جدید بر رفتار چتر فرود و میزان کارایی آن مورد مطالعه قرار میگیرد. مدلسازی انجام شده با نرمافزار تجاری فلوئنت شبیهسازی و تحلیل شدهاست. ابتدا هندسهی کلی پیشنهاد میگردد. این شبیهسازیها در مورد تأثیر این تحریک بر رفتار جریان، کارایی چتر، نقاط پرفشار چتر اطلاعات مهمی را در اختیار قرار میدهد و نقطهی آغازی بر مطالعات چتر فرود در حوزهی دانشی اندرکنش سازه-سیال است. برای ساده سازی روند حل در مسئله از فرض تقارن محوری و همچنین صلب بودن دیواره چتر استفاده شدهاست. با توجه به دامنهی حرکت زیاد بالچه نسبت به سلولهای مجاورشان در مسئلهی پیشرو و اهمیت کیفیت شبکه در مجاورت مرز جامد، از روش هموارسازی فنر-پایه به همراه تولید مجدد شبکهی محلی و ناحیهای استفاده شده تا کیفیت شبکه برای ثبت لایهی مرزی و گردابهای ایجاد شده در سطح جامد مناسب باشد. در این پژوهش نشان داده شدهاست که استفاده از هندسههای قوس کروی در برابر هندسههای سهموی و قطاع دایرهای دارای مزیت است. ایجاد تحریک در دیسک گذردهی انتهای چتر فرود باعث میشود که ضریب پسای کلی بهشدت افزایش یابد و تا حدود دو برابر بزرگ شود. میدان جریان باوجود تحریکات در یک منطقهی بزرگ دچار افت فشار کل میگردد؛ درصورتیکه این تحریکات وجود نداشته باشد این ناحیه بسیار کوچکتر خواهد بود. | ||
| Keywords | ||
| شبیهسازی; چتر فرود; بالک متحرک; کنترل جریان | ||
|
Statistics Article View: 264 PDF Download: 292 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,398,202 |
| PDF Download | 15,843,873 |