بررسی چروکیدگی با استفاده از یک الگوریتم هندسی در فرآیند کشش عمیق هیدرودینامیکی با فشار شعاعی و جریان روبهداخل سیال | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 32, Volume 17, Issue 5, 1396, Pages 276-286 PDF (1.44 M) | ||
| Authors | ||
| مازیار خادمی1; محمد بخشی جویباری* 2; عبدالحمید گرجی ولوکلا3; میلاد صادق یزدی4 | ||
| 1دانش آموخته دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| 2استاد/ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| 3دانشیار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| 4دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| Abstract | ||
| پیشبینی چروکیدگی و جلوگیری از آن، در طراحی ابزار و تعیین پارامترهای مؤثر در فرآیندهای شکلدهی ورقهای فلزی بسیار مهم میباشد. در شکلدهی فنجانهای فلزی، چروک ممکن است در دو ناحیه فلنج و یا دیواره رخ دهد.کنترل چروک در ناحیه فلنج با کنترل فشار ورقگیر چندان دشوار نیست، اما در ناحیه دیواره به دلیل آزاد بودن ورق، امری دشوار محسوب میشود. در این مقاله، با استفاده از یک روش هندسی مبتنی بر شبیهسازی عددی، به بررسی چروکیدگی در دیواره قطعات متقارن مخروطی در فرآیند توسعه یافته کشش عمیق هیدرودینامیکی با فشار شعاعی و جریان سیال رو بهداخل پرداخته شده است. در فرآیند بهکار گرفته شده، از دو فشار مستقل برای شکلدهی ورق استفاده میشود. با توجه به ماهیت فرآیند، اثرات هم فشار شعاعی و هم فشار محفظه بر پدیده چروکیدگی مورد مطالعه قرار گرفته است. بهعلاوه، اثر جنس، ضخامت اولیه ورق و سرعت سنبه بر روی چروکیدگی در دیواره قطعه بررسی شده است. بهمنظور صحت سنجی نتایج، آزمایش تجربی بر روی ورقهای فولادی و مسی انجام شده است که قابل اعتماد بودن این روش را در بررسی چروکیدگی نشان میدهد. یافتهها نشان داد که افزایش فشار شعاعی یا کاهش فشار محفظه منجر به افزایش چروکیدگی میگردد. همچنین افزایش ضخامت، کاهش مؤثر چروکیدگی را به دنبال دارد. علاوه بر این، نشان داده شد که شبیهسازی چروکیدگی، وابستگی شدیدی به پارامترهای ورودی در مدلسازی همچون سرعت سنبه و اندازه مناسب المان دارد. | ||
| Keywords | ||
| چروکیدگی; هیدروفرمینگ; قطعات مخروطی; فشار شعاعی | ||
|
Statistics Article View: 295 PDF Download: 287 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,764 |
| PDF Download | 15,843,176 |