بررسی تاثیر واحد کنترل بر اختلال در فرایند تشخیص عیوب سیستم تعلیق فعال خودرو با عملگر هیدرولیکی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 50, Volume 17, Issue 4, 1396, Pages 443-452 PDF (2.04 M) | ||
| Authors | ||
| مهدی شهاب1; مجید معاونیان* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی | ||
| 2هیات علمی دانشگاه فردوسی - گروه مکانیک | ||
| Abstract | ||
| طراحی سیستمهای شناسایی و تشخیص عیب (FDDS)، گرچه باعث پیشرفت راهبردهای کنترلی میشوند لیکن با چالش دخالت کنترلکننده در فرایند شناسایی عیب روبرو هستند. در این پژوهش، در راستای افزایش کارایی و دقت سیستمهای عیبیاب در فرایند شناسایی عیوب، به شناسایی تأثیر و تعیین میزان اختلال حضور واحد کنترلکننده بر روی پارامترهای مؤثر و فرایند شناسایی عیوب میپردازد. برای دست یافتن به این مهم، روش توانمندی در شناسایی الگوی عیب ماشینآلات و تجهیزات مبتنی بر مدل و رفتار دینامیکی، با استفاده از محاسبات نرم ارائه و بر روی سیستم تعلیق خودرو مورد آزمون قرار داده است. سیستم تعلیق از قسمتهای تأثیرگذار در ایمنی و قابلیت اطمینان خودرو میباشد. برای تحقیق میزان اختلال ایجادشده توسط واحد کنترل، از شبیهسازی سیستم تعلیق غیرفعال و فعال (با عملگر هیدرولیک) به همراه واحد کنترل استفاده شده است. نتایج آزمونها (با مقادیر تصادفی) تحت شرایط متفاوت، نشان میدهد وجود واحد کنترل، بسته به میزان دقت، فرایند شناسایی عیوب را سختتر و مقاومت سیستم عیبیاب را در برابر نویز و اغتشاشات بهمراتب کاهش میدهد. با توجه به نحوه تأثیرگذاری واحد کنترل در فرایند تشخیص عیوب، استفاده از راهکارهای مناسب پیشنهادشده در این پژوهش، نقش مهمی در جبران اثرات نامطلوب کاهش دقت دارد. آزمونهای فوق و بررسی فرآیند تعیین میزان اثر واحد کنترلکننده در شناسایی عیوب توسط برنامه عیبیاب که با استفاده از نرمافزار Matlab کدنویسی و تهیهشده، ابزار مفیدی است که اجرای مراحل مختلف پژوهش و آزمونها را تسریع و تسهیل مینماید. | ||
| Keywords | ||
| شناسایی و تشخیص عیب; سیستم تعلیق فعال; واحد کنترل; شبکههای عصبی- فازی تطبیقی | ||
|
Statistics Article View: 254 PDF Download: 310 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,719 |
| PDF Download | 16,081,124 |