آنالیز ارتعاشی-آکوستیکی مدل المان محدود کوپل شده رینگ و تایر با حفره سیال آکوستیکی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 44, Volume 17, Issue 4, 1396, Pages 381-392 PDF (1.95 M) | ||
| Authors | ||
| امیر کریمیان1; سلمان ابراهیمی نژاد رفسنجانی* 2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران | ||
| 2مدیر گروه سیستم های دینامیکی، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| Abstract | ||
| مشخصههای ارتعاشی و نویزی خودرو نقش اساسی در آسایش سرنشینان ایفا میکنند. صداهای ناشی از تماس تایر با جاده یکی از منابع اصلی سروصدا در خودروهای سواری است که در اثر چرخیدن تایر خودرو بر سطوح ناهموار بوجود میآید. با توجه به اهمیت تحریکات وارده از طریق ساختار آج به حفره سیال و انتقال نویز و ارتعاشات آن به رینگ، در این مقاله به آنالیز ارتعاشی-آکوستیکی مدل کوپل ساختار تایر، رینگ و حفره سیال آکوستیکی پرداخته شده است. به منظور ایجاد مدل کوپل شده عددی با روش المان محدود ابتدا به مدلسازی تایر (با درنظر گرفتن آج و دو دیواره جانبی آن) و رینگ فولادی پرداخته شده است. سپس بر روی مدلهای ایجاد شده آنالیز مودال انجام شده تا به کمک آن بتوان فرکانس و شکل مودهای مربوط به رزونانس ساختاری و آکوستیکی را پیدا کرد. در ادامه با استفاده از کوپل کردن محیط هارمونیک، مودال و استاتیکی و به کمک افزونه آکوستیکی، به آنالیز آکوستیکی مدل کوپل شده تایر و رینگ با حفره سیال برای محاسبه فشار آکوستیکی، تراز فشار صوتی، پاسخهای هارمونیکی از جمله نیروهای توپی چرخ و نمودارهای وابسته به فرکانس سیستم پرداخته میشود. در نهایت، با کمک مدل ارائه شده به بررسی پارامترهای موثر بر سطح نویز تایر پرداخته میشود. | ||
| Keywords | ||
| سروصدای تایر; آنالیز ارتعاشی-آکوستیکی; مدل المان محدود; رزونانس آکوستیکی; توپی چرخ | ||
|
Statistics Article View: 285 PDF Download: 293 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,944,814 |
| PDF Download | 16,085,707 |