بررسی عددی احتراق سوخت زیستی به دست آمده از روغن کلزا بر عملکرد و آلاینده های خروجی موتور دیزل | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 32, Volume 17, Issue 4, 1396, Pages 277-284 PDF (1.07 M) | ||
| Authors | ||
| محمد سعیدان1; محمدحسن سعیدی* 2; حمیدرضا فجری3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف | ||
| 2مدیر قطب علمی تبدیل انرژی/ استاد دانشگاه صنعتی شریف | ||
| 3کارشناس واحد احتراق شرکت تحقیقات موتور ایرانخودرو | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله احتراق سوخت زیستی به دست آمده از روغن کلزا در موتور دیزل ملی به صورت عددی بررسی و با استفاده از مدل صحه گذاری شده، تاثیر زمان بندی پاشش، بازگردانی گازهای خروجی و افزایش فشار پرخوران بر عملکرد و آلاینده های خروجی موتور بررسی شد. در این پژوهش از سه سوخت دیزل خالص، سوخت زیستی خالص و ترکیب 50درصد سوخت زیستی و 50درصد سوخت دیزل استفاده شده است. نتایج حاصل از شبیه سازی نشان داد که افزایش درصد سوخت زیستی موجب کامل تر شدن احتراق شده و درنتیجه بازده حرارتی را افزایش و آلاینده مونوکسید کربن را کاهش می دهد. سوخت زیستی در ساختار خود دارای اتم اکسیژن است ولی ارزش حرارتی کمتری نسبت به سوخت دیزل دارد و این دو مشخصه سوخت زیستی باعث می شود که در حالات مختلف عملکردی موتور، افزایش درصد سوخت زیستی تاثیر متفاوتی بر توان تولیدی و آلاینده اکسید نیترات داشته باشد و در بعضی حالات موجب کاهش و یا افزایش این دو پارامتر خروجی موتور شود. | ||
| Keywords | ||
| موتور دیزل; سوخت زیستی; روغن کلزا; دوده; آلاینده های اکسید نیترات | ||
|
Statistics Article View: 262 PDF Download: 273 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,702 |
| PDF Download | 16,081,118 |