مطالعه تطبیقی قلمروهای رفتاری مدارس تاریخی و معاصر اصفهان با استفاده از نظریه نحو فضا | ||
| نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی | ||
| Article 5, Volume 13, Issue 4 - Serial Number 44, 1402, Pages 93-122 PDF (1.7 M) | ||
| Document Type: مروری تحلیلی | ||
| Authors | ||
| فرزانه صادقی1; محمد لطیفی* 2 | ||
| 1گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران | ||
| 2گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
| Abstract | ||
| اهداف: هدف از پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل پیکرهبندی و سازماندهی فضایی در پلان مدارس تاریخی معماری اسلامی و ایرانی و مقایسه آن با مدارس جدید در شاخصهای همپیوندی، عمق (نفوذ فضایی)، ارتباط و دسترسی است. روش ها: روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی با راهبرد استدلال منطقی است که در آن روش تحقیق شبیهسازی با کمک نرمافزار دپسمپ به کار گرفته شده است. به همین منظور مدارس چهارباغ، صدر بازار و صدر خواجو به عنوان بناهای تاریخی آموزشی با چینش و یکپارچگی زیاد و پیکرهبندی یکسان و مدارس سعدی و ستاره صبح با سازماندهی خطی به عنوان بناهای معاصر آموزشی انتخاب گردیده است. یافته ها: در مدارس چهارباغ، صدر خواجو و صدر بازار، بیشترین نفوذ فضایی را دارند. عامل تفاوت در این مدارس نزدیک به یک میباشد که نشان از یکپارچگی فضایی زیاد و پیکرهبندی یکسان دارد.همچنین میتوان به ارتباط فضای باز و آموزشی اشاره کرد. حیاط، بیشترین دسترسی را دارد و قلب ارتباطی پیکرهبندی است. بعد از آن ایوانها و حجرهها از کمترین میزان دسترسی برخوردارند. در مدارس معاصر همپیوندی کمتر از مدارس سنتی است.بیشترین نفوذ فضایی در این مدارس؛ در ترکیب فضاهای ورودی، راهرو و کلاس دیده میشود. نتیجه گیری: تحلیل سیر تاریخی مدارس از گذشته تا حال نشان دهنده تغییر عامل تفاوت و فاصله گرفتن از عدد یک میباشد که بیانگر تغییر در سازماندهی، کاهش یکپارچگی فضایی و پیکرهبندی غیریکسان میشود. | ||
| Keywords | ||
| پیکرهبندی فضایی; چیدمان فضا; مدارس تاریخی; مدارس معاصر; معماری ریاضی; نظریه معاصرسازی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 394 PDF Download: 222 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,445,065 |
| PDF Download | 17,554,092 |