شبیهسازی سه بعدی عملکرد و آلایندگی احتراق هیدروژن-دیزل در موتور دیزل سنگین در حالت بار کامل | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 22, Volume 17, Issue 3, 1396, Pages 177-186 PDF (1.41 M) | ||
| Authors | ||
| سید محمد حسینی1; روح اله احمدی* 2; مصطفی محبی3 | ||
| 1دانشجو کارشناسی ارشد/دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| 2دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شریف | ||
| Abstract | ||
| با توجه به اثرات مخرب محیطزیستی مصرف سوختهای فسیلی، تحقیقات بسیاری برای انتخاب سوخت جایگزین با آلایندگی کمتر و منابع پایدار انجام شده است. در این بین هیدروژن یکی از برجستهترین سوختهای جایگزین به شمار میرود زیرا مشخصههای احتراقی آن شبیه سوختهای فسیلی است و از طرف دیگر در دستهی سوختهای پاک و تجدیدپذیر قرار گرفته است. در این مقاله به شبیهسازی احتراق دیزل – هیدروژن در موتور دیزل سنگین در حالت بار کامل و در سرعت rpm1600 پرداخته شده است. تمام مشخصههای موتور نظیر سرعت، زاویه پاشش، مدت پاشش و انرژی ورودی در شبیهسازی ثابت در نظر گرفته شده است. پارامتر متغیر، نسبت جرم یا انرژی هیدروژن به دیزل میباشد. هیدروژن به نسبت انرژی ورودی دیزل از 0% (دیزل خالص) تا 70% (70% انرژی ورودی هیدروژن و 30% انرژی از سوخت دیزل تامین میشود) تغییر داده شده است. نتایج شبیهسازی نشان دهنده آن است که در بهترین حالت جایگزینی هیدروژن به جای دیزل، آلایندههای اکسیدهای نیتروژن، دیاکسیدکربن، هیدروکربن نسوخته، دوده و مونواکسیدکربن به ترتیب به میزان 8%، 14%. 54%، 14%، 70% کاهش خواهند یافت. تاثیر این جایگزینی بر عملکرد موتور نیز کاهش 2.8% راندمان اندیکاتوری است. جایگزینی هیدروژن به جای دیزل منجر به تاخیر در شروع احتراق و رشد نرخ افزایش فشار و افزایش حرارت آزاد شده خواهد شد، ولی این افزایش فشار منجر به پدیده کوبش نخواهد گردید. | ||
| Keywords | ||
| احتراق موتور دیزل; هیدروژن; آلایندگی; شبیهسازی; عملکرد موتور; سوخت جایگزین | ||
|
Statistics Article View: 254 PDF Download: 286 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,398,201 |
| PDF Download | 15,843,872 |