شبیه سازی اثر تغییر هندسه دیوار بلست بر افزایش میرایی موج بلست انفجار | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 9, Volume 17, Issue 3, 1396, Pages 63-71 PDF (1.31 M) | ||
| Authors | ||
| سینا باقری1; سعید توانگر روستا2; محمدرضا صابر3; سیدهادی معتمدالشریعتی* 4 | ||
| 1دانشجوی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
| 2استادیار دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران | ||
| 3استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
| 4مربی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران | ||
| Abstract | ||
| دیوارهای بلست به منظور کاهش شدت موج بلست انفجار و محافظت از اهداف مهم مورد استفاده قرار می گیرند. این موانع با انعکاس بخشی از موج بلست به سمت منبع انفجار و ایجاد آشفتگی در جریان موج، شدت آن را کاهش می دهند. شکل هندسی دیوارهای بلست به عنوان عاملی تاثیرگذار می تواند موجب کاهش شدت موج بلست و افزایش اثر محافظتی این نوع موانع گردد. در این تحقیق زوایای خمیدگی مختلف دیوارهای بلست با شکل هندسی "سایبان"، به منظور دستیابی به یک زاویه بهینه خمیدگی با بیشترین میزان میرایی موج بلست مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیه سازی برخورد موج بلست با دیوار از دینامیک سیالات محاسباتی به روش حجم محدود و نرم افزار متن باز اپن فوم استفاده شده است. نتایج شبیه سازی عددی که با استفاده از مدل آشفتگی LES انجام شده است، توصیف دقیق تری از مکانیزم میرایی موج بلست با استفاده از مانع با شکل هندسی سایبان ارائه کرده است. همچنین مقایسه ی نتایج بیشینه فشار و گردابه های ایجاد شده در پشت مانع سایبان با دیوار کاملاً عمودی، نشان می دهد که استفاده از مانع با هندسه ی سایبان تا حدود 14% میزان میرایی موج بلست را افزایش می دهد. از طرف دیگر، با افزایش زاویه قسمت خمیده مانع سایبان از صفر تا 67.5 درجه، به تدریج میزان میرایی موج بلست برخورد کرده به مانع تا حدود 4% افزایش می یابد. | ||
| Keywords | ||
| دیوار بلست; موج بلست; دینامیک سیالات محاسباتی; هندسه سایبان | ||
|
Statistics Article View: 254 PDF Download: 298 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,398,216 |
| PDF Download | 15,843,879 |