ارائه رابطه تحلیلی برآورد غلظت آلاینده در پارکینگهای بسته و بیان پیشنهادات اصلاحی جهت بهبود مقررات ملی ساختمان | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 42, Volume 17, Issue 2, 1396, Pages 385-392 PDF (1.02 M) | ||
| Authors | ||
| جواد امنیان1; مهدی معرفت* 2 | ||
| 1فارغ التحصیل دکتری دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| غلظت میانگین منوکسیدکربن، پارامتر با اهمیتی برای طراحی تهویه در پارکینگهای بسته است. با استفاده از تخمین اولیه غلظت منوکسیدکربن و بررسی کارآیی خروجی آلاینده، میتوان سیستم تهویهای با کمترین مصرف انرژی و کیفیت هوای مناسب طراحی نمود. در این مقاله با استناد به اصل بقای جرم و استفاده از تعریف کارآیی خروجی منوکسیدکربن، رابطهای تحلیلی جهت تخمین میزان غلظت منوکسیدکربن بدست آمده است. این رابطه تغییرات غلظت منوکسیدکربن با زمان را با استفاده از پارامترهای عملکردی اصلی پارکینگ تخمین میزند. با توجه به فیزیک حاکم بر جریان هوا، افزایش کیفیت هوا در پارکینگ با کاهش تعداد ماشینهای روشن و میزان دبی آلودگی خروجی از اگزوز ماشین و افزایش حجم پارکینگ و میزان هوای تهویه حاصل میشود. این رفتار با استفاده از رابطه تحلیلی بیان شده در این مقاله همخوانی دارد. رابطه حاصل از این مقاله میتواند به عنوان معیاری جهت برآورد غلظت منوکسیدکربن و بهبود طراحی سیستم تهویه مورد استفاده قرار گیرد. مقایسه نتایج حاصل از این رابطه تحلیلی با نتایج اندازهگیریها و حلهای عددی موجود، بیانگر دقت خوب این رابطه است. همچنین با استفاده از رابطه فوق اثر تغییرات الگوی جریان بر میزان کاهش مصرف انرژی در یک پارکینگ طبقاتی بیان شده است. در ادامه رویکرد استاندارد ملی به طراحی تهویه پارکینگها بیان شده و پیشنهادات اصلاحی لازم جهت بهبود آن بیان گردیده است. | ||
| Keywords | ||
| پخش آلودگی; رابطه تحلیلی; افزایش غلظت آلاینده; فیزیک جریان هوا; استاندارد تهویه | ||
|
Statistics Article View: 281 PDF Download: 263 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 20,208,093 |
| PDF Download | 16,193,628 |