ارزیابی عملکرد سرمایشی سیستمهای تهویه اختلاطی بالاسری و جابهجایی کفی داخل اتوبوس با مدل آسایش حرارتی 65 نقطه ای | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 36, Volume 17, Issue 2, 1396, Pages 333-342 PDF (1.32 M) | ||
| Authors | ||
| سیدعلیرضا ذوالفقاری* 1; حسن حسن زاده2; محمد رئیسی2; مرتضی طاهری2 | ||
| 1عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه بیرجند | ||
| 2دانشگاه بیرجند | ||
| Abstract | ||
| هدف از این تحقیق، مقایسه عملکرد دو سیستم تهویه جابهجایی کفی و اختلاطی بالاسری جهت ایجاد شرایط آسایش حرارتی برای مسافران یک اتوبوس است. برای این منظور، شبیهسازی عددی جریان و انرژی در یک اتوبوس اسکانیا 4212 با 45 نفر سرنشین انجام شده است. در تهویه جابهجایی، دریچههای ورودی روی کف و در زیر صندلیها واقع شده است و در تهویه اختلاطی، دریچههای ورودی در بالای سر مسافران جانمایی شده است. در هر دو سیستم، طبق استاندارد اشری برای وسایل نقلیه عمومی، دبی هوای ورودی به اندازه 5 لیتر بر ثانیه به ازای هر نفر تأمین شده است. همچنین، دمای هوای ورودی به نحوی تنظیم شده است تا شاخص میانگین رأی افراد طبق استانداردهای آسایش حرارتی در محدوده مجاز واقع شود. در تهویه جابهجایی بهدلیل وجود دریچههای ورودی در کف اتوبوس و اثرات شناوری، دمای هوا در ناحیه پای افراد حدود 18C است که در مقایسه با سایر بخشهای بدن پایینتر است. همچنین، گرادیان عمودی دمایی در تهویه اختلاطی بالاسری نسبت به تهویه جابهجایی کفی کمتر است؛ بطوریکه اختلاف دمایی قسمت پا در مقایسه با ناحیه سر تنها 2C است. در تهویه اختلاطی بالاسری، دمای هوا در ناحیه سر حدود 24C است در حالیکه در تهویه جابهجایی کفی دما محیط اطراف سر حدود 26°C است که دیگر در ناحیه خنثی قرار نمیگیرد. نتایج مدل آسایش حرارتی 65 نقطهای نشان میدهد که اختلاف دمای سطح پوست با دمای خنثی پوست هر بخش در تهویه جابهجایی کفی در مقایسه با نوع اختلاطی بالاسری بیشتر است. | ||
| Keywords | ||
| تهویه اختلاطی بالاسری; تهویه جابجایی کفی; وسیله نقلیه عمومی; مدل 65 نقطهای آسایش حرارتی | ||
|
Statistics Article View: 264 PDF Download: 292 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 20,208,286 |
| PDF Download | 16,193,675 |