شبیه سازی عددی هیدرودینامیک حرکت یک شناور تندرو با دو درجه آزادی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 26, Volume 17, Issue 2, 1396, Pages 231-239 PDF (1.34 M) | ||
| Authors | ||
| حسن قوشچی1; محمدرضا انصاری* 2; رضا آزادی3 | ||
| 1دانشگاه امیر کبیر | ||
| 2دانشیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3فرهیخته کارشناشی ارشد | ||
| Abstract | ||
| در پژوهش حاضر رفتارهای هیدرودینامیکی و ایرودینامیکی یک شناور تندرو با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی مورد مطالعه قرار گرفته است. شبیهسازیها به صورت کاملاً سه بعدی، با در نظر گرفتن جریان دوفازی و توربولانس انجام شده اند. جهت به دست آوردن مقدار سینکیج و تریم شناور، دو درجه آزادی برای آن فرض شده است. به کمک حلگر شش درجه آزادی و با استفاده از مشهای دینامیکی، معادلات دینامیک جسم صلب با معادلات حاکم بر سیال کوپل شدهاند. با توجه به نتایج آزمایشگاهی موجود، شبیه سازی شناور تندروی هدف در محدوده سرعت خطی m/s 0.9-8.31 انجام شده است. مقایسه نتایج عددی با نتایج آزمایشگاهی موجود، نشان میدهد که بیشینه خطای میانگین حاصل برای مقدار مقاومت، تریم و سینکیج در هر سرعت از 10% تجاوز نمی کند که نشان از دقت و کارایی مدل حاضر دارد. برای تمامی سرعتها استقلال حل از مش بررسی شده است و نتایج برای مناسبترین مش ارائه شده است. در ادامه، تأثیر اعمال پله بر روی شناور، جهت کاهش درگ و افزایش پایداری برای چند حالت مختلف یک و دو پله مورد بررسی قرار گرفتهاند که در نهایت بهینهترین حالت معرفی و نتایج مربوط به آن ارائه شده اند. نتایج نشان میدهند که با اعمال پله به قایق تندوری مورد نظر میتوان تا 11% مقاومت بدنه را کاهش داد. | ||
| Keywords | ||
| شناور تندرو; جریان دوفازی; درجه آزادی; پله | ||
|
Statistics Article View: 285 PDF Download: 313 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 20,208,070 |
| PDF Download | 16,193,625 |