بهینه سازی طراحی چندموضوعی چند هدفه هواپیمای هوانوردی عمومی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 23, Volume 17, Issue 2, 1396, Pages 199-210 PDF (1.6 M) | ||
| Authors | ||
| جعفر روشنی یان* 1; علی اصغر بطالبلو2; محمد حسین فرقدانی3; بنیامین ابراهیمی4 | ||
| 1عضو هیئت علمی/دانشگاه صنعتی خواجه نصیر-دانشکده هوا فضا | ||
| 2دانشجوی دکترا/ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| 3دانشجو ارشد/ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| 4دانشجو ارشد/دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله، طراحی یک هواپیمای هوانوردی عمومی با استفاده از روش بهینهسازی طراحی چندموضوعی و به صورت چندهدفه ارائه شده است. در فازهای اولیه طراحی، پیکره بندی اولیه ی هواپیما بر مبنای یک سری الزامات از پیش تعیین شده و مطالعات آماری تعیین می گردد. سپس موضوعات طراحی مفهومی به منظور بهبود عملکرد در قالب ساختار امکان پذیری طراحی چندموضوعی مدل میشوند. حلقه امکان پذیری طراحی چندموضوعی بر اساس انجام یک تحلیل چندموضوعی که شامل موضوعات موتور، وزن و سایزبندی، آیرودینامیک، عملکرد و پایداری است، تشکیل شده است. قیود و الگوریتم های لحاظ شده در طراحی بر مبنای روش طراحی گودمانسون پیاده سازی شده است. متغیرهای طراحی با دقت و بر مبنای تحلیل حساسیت روی اهداف بهینه سازی (کاهش وزن کل و افزایش برد) انتخاب شدهاند. قیود پایداری استاتیکی نیز به منظور دست یافتن به یک طرح امکان پذیر در طراحی لحاظ شده است. با استفاده از روش بهینه سازی تکاملی چند هدفه ژنتیک، مجموعه پاسخ های ممکن در قالب جبهه پرتو ارائه شده است. با انتخاب موتورهای مختلف برای طراحی هواپیما و ارائه جبهه پرتو حاصل از فرایند بهینه سازی، امکان پذیری و سودمندی این روش سریع طراحی مفهومی هواپیما نشان داده شده است. | ||
| Keywords | ||
| هواپیمای هوانوردی عمومی; بهینهسازی طراحی چندموضوعی; بهینه سازی چندهدفه; برد فاز سیر; الگوریتم ژنتیک; جبهه پرتو | ||
|
Statistics Article View: 315 PDF Download: 330 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 20,208,102 |
| PDF Download | 16,193,628 |