بررسی شکست نمونه دارای شیار U-شکل ساختهشده از ماده مرتبهای مس-فولاد تحت مود اول بارگذاری | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 2, Volume 17, Issue 2, 1396, Pages 1-9 PDF (1.48 M) | ||
| Authors | ||
| محمدرضا مصدقی1; هادی صلواتی* 2; یونس علیزاده1; امیر عبدالله1 | ||
| 1دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
| 2دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله اندازهگیری بار بحرانی شکست در نمونههای مرتبهای ساختهشده از مس و فولاد ابزار به دو روش حل عددی و تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا نمونههای مرتبهای دارای شیار U-شکل در حالت توقفگر شیار با استفاده روش ذوب دوباره سربارهای ساختهشدند. سپس جهت مشخص کردن محل لایههای مرتبهای، نمونهها مورد آزمون سختی راکول A قرار گرفتند. در این نمونهها خواص مکانیکی ازجمله مدول الاستیسیته و ضریب پواسون در عرض نمونه با توجه به مرتبهای بودن آنها، متغیر میباشند. در ادامه نمونهها تحت آزمون خمش سهنقطه در مود اول بارگذاری قرار گرفته و بار بحرانی شکست آنها از طریق نمودار نیرو جابجایی به دست آمد. همچنین با شبیهسازی این آزمون در نرمافزار المانمحدود، ابتدا مقدار بحرانی انتگرال J برای هر یک از نمونهها به دست آمده و با استفاده از آن، مقدار بار بحرانی شکست نیز ارزیابی شد. در این تحقیق به ازای عمقهای مختلف نوک شیار، اثر تغییر شعاع شیار بر روی مقدار بحرانی انتگرال J و بار بحرانی شکست نمونه مرتبهای و نمونه همگن متناظر آن اندازهگیری شده و مورد مقایسه قرارگرفتهاند. میانگین اختلاف بار شکست پیشبینیشده توسط معیار انتگرال J با نتایج تجربی برابر با 84/17 درصد است. در پایان تأثیر تعداد لایههای ناحیه مرتبهای بر روی انتگرال J بحرانی و بار شکست بررسی شده و نشان داده شد که اگر تعداد لایهها بیشتر از 20 باشد، تعداد لایهها تاثیری بر روی نتایج ندارد. | ||
| Keywords | ||
| بار شکست; ماده مرتبهای; انتگرال J; ذوب دوباره سربارهای; شیار U-شکل | ||
|
Statistics Article View: 259 PDF Download: 306 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 20,207,868 |
| PDF Download | 16,193,595 |