تحلیل اثر سرعت اعمال بار بر رشد ترک مورب در ورق با استفاده از تئوری پریداینامیک | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 43, Volume 17, Issue 1, 1396, Pages 403-412 PDF (2.6 M) | ||
| Authors | ||
| سید روح ا... کاظمی* 1; میثم شکوری2 | ||
| 1استادیار دانشگاه گیلان | ||
| 2استادیار دانشگاه سمنان | ||
| Abstract | ||
| یکی از مشکلاتی که در تحلیل ترک با روشهای مرسوم وجود دارد وجود ناپیوستگی در ماده و شرایط خاص حاکم بر نوک ترک است. در سالهای اخیر روشی بر مبنای مکانیک غیر محلی بهنام «تئوری پریدینامیک» مطرح شده که روند تحلیل چنین سازههایی را بهبود داده است. در این مدل، نقاطی از جسم که جابجایی یا هر کدام از مشتقات جابجایی در آنها ناپیوسته باشد، از سایر نقاط مادی متمایز نیستند. در این مقاله رشد یک ترک مورب در ورق تحت سرعتهای مختلف کشش لبهها مورد مطالعه قرار گرفتهاست. مدل رشد ترک با استفاده از تئوری پرداینامیک مدلسازی شده و نتایج حاصل با دیگر مطالعات، اعتبارسنجی شده است. همچنی اثر تغییر زاویه ترک و سرعت اعمال بار کششی در ورق بررسی شده است. نتایج حاصل نشاندهنده این است که تئوری پریدینامیک به خوبی قادر به مدلسازی رشد ترک مورب برای سرعتهای مختلف کشش لبهها است. همچنین نحوه رشد ترک علاوه بر زاویه ترک اولیه، وابستگی بسیاری به سرعت اعمال بار دارد، بطوریکه با افزایش سرعت اعمال بار پدیده چندشاخه شدن ترک اتفاق میافتد و ماده رفتار تردتری از خود بروز میدهد. | ||
| Keywords | ||
| تئوری پریدینامیک; رشد ترک مورب; انتشار ترک; چندشاخه شدن | ||
|
Statistics Article View: 348 PDF Download: 408 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,602 |
| PDF Download | 17,559,795 |