مطالعه اثرات اندرکنش سیال و سازه در لوله ویسکوالاستیک بر مبنای بسط جدیدی از روش ماتریس انتقال. | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 35, Volume 16, Issue 11, 1395, Pages 330-338 PDF (448.65 K) | ||
| Authors | ||
| حامد کریمیان علی آبادی1; احمد احمدی* 2; علیرضا کرامت3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، مهندسی عمران گرایش سازه های هیدرولیکی، دانشگاه صنعتی شاهرود، | ||
| 2دانشیار، مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
| 3استادیار، مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی جندی شاپور | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله تحلیل جریان گذرا در خط لوله ویسکوالاستیک در حوزه فرکانس با درنظر گرفتن اثرات اندرکنشی سیال–سازه بر مبنای یک فرمولبندی جدید انجام شده است. در این راستا ابتدا مبانی ریاضی به منظور دستیابی به ماتریس انتقال تعمیم یافته تدوین شده است. در ادامه معادلات حاکم بر جریان سیال و معادلات سازهای از حوزه زمان به حوزه فرکانس تبدیل شده و تلاش گردیده تا با استفاده از فرمولبندی مساله در قالب ماتریس انتقال مشتمل بر بردار متغیرهای هیدرولیکی و سازهای، نمایش سادهتری از رفتار ویسکوالاستیک حاصل گردد. عدم نیاز به حل انتگرال پیچش و دستیابی به معادلات جبری بجای معادلات انتگرالی حاصل بکارگیری ابزارهای حوزه فرکانس در این تحقیق میباشد. در ابتدا برای صحهگذاری مدل پیشنهادی دو حالت پایه، یکی لوله صلب و دیگری لوله الاستیک تحلیل گردیده و نتایج حاصل از آنها با دادههای تجربی موجود و همچنین نتایج حل زمانی مبتنی بر شیوه مشخصهها مقایسه شدهاند. نتایج در سطح مطلوب بر دادههای مرجع منطبق بودند. در ادامه با داشتن اطلاعات و مشخصات یک مدل آزمایشگاهی معتبر برای شرایط لوله ویسکوالاستیک کد شبیهسازی رفتار گذرا در محیط متلب پیادهسازی گردیده و در این حالت نیز نتایج حاصل از مدل پیشنهادی، انطباق خوبی با دادههای تجربی و منحنی های آزمایشگاهی نشان می دهد. نتایج این تحقیق نشان میدهد استفاده از ابزارهای تحلیل در حوزه فرکانس میتواند با سرعت و دقت بالا عملکرد گذرای یک خط لوله را بدست دهد. | ||
| Keywords | ||
| حوزه فرکانس; لوله ویسوالاستیک; جریان گذرا; ماتریس انتقال; اندرکنش سیال-سازه | ||
|
Statistics Article View: 275 PDF Download: 266 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,767 |
| PDF Download | 15,843,180 |