توسعه یک الگوریتم ناوبری تلفیقی بر اساس سنسورهای اینرسی، فشارسنج، سرعت سنج داپلری و نقشه مغناطیسی زمین | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 25, Volume 16, Issue 11, 1395, Pages 235-243 PDF (465.15 K) | ||
| Authors | ||
| مجتبی هاشمی1; علی کارمزدی2; علیرضا نادری3; حسن سالاریه* 4 | ||
| 1دانشگاه جامع امام حسین | ||
| 2دانشگاه صنعتی شریف | ||
| 3دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| 4دانشیار/ دانشگاه شریف، دانشکده مکانیک | ||
| Abstract | ||
| ناوبری در زیرسطح آب به کمک سیستم ناوبری اینرسی به تنهایی، همراه با خطای دریفت است. بطور معمول از سنسور سرعت سنج داپلری برای تصحیح تخمین موقعیت، سرعت و وضعیت وسیله با استفاده از الگوریتم کالمن استفاده می شود. استفاده از اطلاعات سرعت وسیله باعث کاهش خطای دریفت در تخمین موقعیت می شود ولی خطای تخمین موقعیت همچنان وجود داشته و بصورت خطی با زمان افزایش میابد. در این مقاله از نقشه مغناطیسی زمین و سنسور مغناطیس سنج برای فراهم نمودن یک اندازه گیری اضافه استفاده شده است. الگوریتم کالمن توسعه یافته قویا جفت شده برای تلفیق اطلاعات سنسورها مورد استفاده قرار گرفته است. این الگوریتم بر مبنای دینامیک خطای سیستم ناوبری اینرسی طراحی شده است. برای بررسی نحوه عملکرد الگوریتم طراحی شده سنسورهای اینرسی ارزان قیمت ممز و دیگر سنسورهای کمکی(سرعت سنج، عمق سنج و مغناطیس سنج) با استفاده از طراحی یک مسیر دلخواه با ویژگی های سینماتیکی مشخص و اضافه کردن نویز و بایاس شبیه سازی شده اند. شبیه سازی الگوریتم طراحی شده با دیتای تولیدی سنسورها نشان می دهد که استفاده از سنسور مغناطیس و نقشه مغناطیسی زمین خطای دریفت در تخمین موقعیت را به میزان 1 درصد مسافت طی شده میرساند که کاهش چشمگیری محسوب میشود. | ||
| Keywords | ||
| ناوبری اینرسی; سرعت سنج داپلری; نقشه مغناطیسی زمین | ||
|
Statistics Article View: 290 PDF Download: 307 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,790 |
| PDF Download | 15,843,202 |