بررسی عملکرد الکتروشیمیایی پیل سوختی اکسید جامد در سیستم های ترکیبی میکروتوربین گاز جهت تعیین فاکتور مصرف سوخت بهینه | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 32, Volume 16, Issue 12, 1395, Pages 300-310 PDF (1.09 M) | ||
| Authors | ||
| سیده زینب سجادی1; جاماسب پیرکندی* 2; مهدی جهرمی2 | ||
| 1کارشناس ارشد / دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوافضا | ||
| 2عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوافضا | ||
| Abstract | ||
| در تحقیق حاضر سه پیکربندی مختلف برای سیستم ترکیبی پیلسوختی اکسید جامد و میکروتوربینگاز طراحی و مورد بررسی قرار گرفته است. اولین پیکربندی ارائه شده شامل یک پیل سوختی بوده و به عنوان حالت پایه فرض شده است. دو پیکربندی دیگر با دو پیلسوختی که به صورتهای سری و موازی در بالادست توربین قرار گرفتهاند؛ لحاظ شده است. هدف از انجام این تحقیق، تحلیل ترمودینامیکی سیستمهای طراحی شده و دستیابی به فاکتور مصرف سوخت بهینه برای پیلهای سوختی بکار رفته در سیستمهای ترکیبی میباشد. در این راستا، پارامترهای مربوط به فرآیندهای الکتروشیمیایی درون پیل به صورت توابعی از حالات شیمیایی و ترمودینامیکی آنها در نظر گرفته شده و کد مدلسازی آنها با کد مدلسازی سیکل میکروتوربینگازی ترکیب شده است. نتایج نشان میدهد که فاکتور مصرف سوخت بهینه تاثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم ترکیبی پیلسوختی اکسید جامد و میکروتوربینگاز دارد. بررسیها نشان میدهد که این ضریب برای سیستم ترکیبی حالت پایه 0.85، در سیستم ترکیبی با دو پیلسوختی سری به ترتیب برای پیل اول 0.7 و برای پیل دوم 0.8 و در سیستم ترکیبی با دو پیلسوختی موازی 0.85 (برای هر دو پیلسوختی) حاصل میگردد. نتایج نشان میدهد که در بین سه حالت تحلیل شده، سیستم ترکیبی با دو پیلسوختی سری بیشترین بازده (بیش از 48 درصد) را به خود اختصاص داده و به عنوان پیکربندی کارآمدتر برگزیده میگردد. | ||
| Keywords | ||
| سیستم ترکیبی; پیلسوختی اکسید جامد; میکروتوربینگاز; فاکتور مصرف سوخت بهینه; عملکرد سیستم | ||
|
Statistics Article View: 748 PDF Download: 898 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,765 |
| PDF Download | 15,843,176 |