مطالعهی عددی تاثیر گرفتگی بر پارامترهای همودینامیکی در شاخه LAD کرونری با روش کوپل سه بعدی - صفر بعدی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 22, Volume 16, Issue 12, 1395, Pages 195-203 PDF (434.41 K) | ||
| Authors | ||
| قاسم حیدری نژاد* 1; حمیدرضا باباخانی2; علیرضا رستمی3 | ||
| 1تهران، بزرگراه جلال آل احمد، استاد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی مکانیک، اتاق 317 | ||
| 2تهران، بزرگراه جلال آل احمد، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی مکانیک، آزمایشگاه CFD | ||
| 3استادیار دانشگاه علوم پزشکی اراک | ||
| Abstract | ||
| گرفتگی در عروق کرونری و بیماریهای قلبی - عروقی دیگر نظیر آترواسکلروسیس، از دلایل عمده مرگ و میر در دنیا است. شبیهسازی عددی جریان خون در عروقی که دچار گرفتگی شده است، میتواند به ارزیابی پزشکی برای درمان گرفتگی کمک کند. هدف از این مقاله، یافتن تاثیر گرفتگی عروق بر روی پارامترهای همودینامیکی با شبیهسازی عددی جریان خون در شاخه LAD عروق کرونری است. دامنه محاسباتی با استفاده از تصاویر CT برگرفته از قلب انسان تعیین شده است. در این تحقیق خون، سیالی هموژن، نیوتونی و جریان خون، ضربانی فرض شده است. برای مدلسازی واقعی موج جریان و فشار خون، در خروجی عروق کرونری از مدل لامپ هفت المانی استفاده شده است، به عبارت دیگر مدل لامپ صفر بعدی (0D) به مدل سه بعدی (3D) کوپل شده است. نتایج نشان میدهد که موج جریان محاسبه شده در عروق کرونری برخلاف جریان در آئورت، در فاز سیستول مینیمم و در فاز دیاستول ماکزیمم است. همچنین با افزایش درصد گرفتگی از 30 به 60 درصد در حالت فیزیکی استراحت افت جریان قابل توجهی مشاهده نمیشود و این مساله با نتایج آزمایشگاهی صحتسنجی شده است. از طرفی نتایج نشان میدهد با افزایش گرفتگی، تنش برشی متوسط زمانی در ناحیه گرفتگی افزایش و در نواحی قبل و بعد از گرفتگی کاهش مییابد، همچنین بررسی شاخص برش نوسانی نشان میدهد که در وضعیت گرفتگی 60 درصد و در شاخه اصلی پاییندست این شاخص ماکزیمم مقدار خود را دارد که نشان دهنده وجود جریانهای به هم ریخته در این ناحیه است. | ||
| Keywords | ||
| خون; نیوتونی; عروق کرونری; گرفتگی; پارامترهای همودینامیکی | ||
|
Statistics Article View: 5,068 PDF Download: 7,478 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,688 |
| PDF Download | 15,843,118 |