اثر خطا های فرآیند مونتاژ قطعات انعطافپذیر در کیفیت ظاهری سطوح بدنه خودرو | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 41, Volume 16, Issue 9, 1395, Pages 375-386 PDF (1.71 M) | ||
| Authors | ||
| سیدعلی هاشمیان* 1; بهنام معتکف2 | ||
| 1عضو هیات علمی گروه مکانیک / دانشگاه حکیم سبزواری | ||
| 2عضو هیات علمی / دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| Abstract | ||
| کیفیت ظاهری سطوح بدنه خودرو از جمله پارامترهایی است که در سالهای اخیر به شکل قابل ملاحظهای مورد توجه طراحان صنعت خودروسازی در سراسر دنیا قرار گرفته است. بیشتر اجرای بدنه خودرو از ورقهای فلزی انعطافپذیر ساخته شده است که به راحتی و در اثر اعمال نیرویی هرچند ناچیز دچار تغییرشکل و اعوجاج میشوند. در نتیجه، وجود خطاهای ناشی از فرآیندهای ساخت و مونتاژ قطعات تشکیل دهنده بدنه، باعث تغییرات زیادی در مجموعه نهایی نسبت به مدل ایدهآل گردیده و در نهایت، کیفیت ظاهری و جلوههای زیبایی خودرو را تحت تاثیر قرار میدهد. بررسی اثر این خطاها که معمولاً به دلیل وجود تلرانسهای ابعادی، هندسی و یا مونتاژی در قطعات تشکیل دهنده یک سازه رخ میدهد، به وسیله تحلیل تلرانسی محقق خواهد شد. به عنوان یکی از کاربردهای مهم تحلیل تلرانسی در صنعت، در این تحقیق به ارزیابی کیفیت ظاهری بدنه خودرو به عنوان تابعی از خطاهای مونتاژی مجموعه پرداخته شده است. در متدلوژی ارائه شده با بهرهگیری از تحلیل اجزای محدود غیرخطی و معرفی روشهای ارزیابی کیفیت سطوح، روشی نظاممند برای سنجش کیفیت ظاهری بدنه خودرو ارائه شده است. تئوری مذکور بر روی بدنه یک خودرو پیادهسازی و همخوانی نتایج آن با دادههای عملی بدست آمده از خط تولید بررسی شده است. | ||
| Keywords | ||
| تحلیل تلرانسی; سازه های ورقی انعطاف پذیر; تحلیل اجزای محدود غیرخطی; ارزیابی کیفیت ظاهری سطوح | ||
|
Statistics Article View: 263 PDF Download: 279 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,483 |
| PDF Download | 16,081,039 |