مطالعه تجربی شکل دهی غلتکی ورق های FML پی وی سی/ آلومینیوم/ الیاف شیشه به مقطع کانالی شکل | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 23, Volume 16, Issue 9, 1395, Pages 207-215 PDF (587.79 K) | ||
| Authors | ||
| وحید زال1; حسن مسلمی نایینی* 2; احمدرضا بهرامیان3; جواد شهبازی کرمی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی مکانیک | ||
| 2استاد دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی مکانیک | ||
| 4دانشجوی دکتری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک | ||
| Abstract | ||
| با توجه به گروههای عاملی قطبی گرمانرم پی وی سی و خاصیت چسبندگی بسیار خوب آن برای اتصال به فلزات، در این پژوهش به بررسی تولید و شکلدهی غلتکی ورقهای FML پی وی سی/ آلومینیوم/ الیاف شیشه پرداخته شده است. برای این منظور، در ابتدا با استفاده از آزمون خمش سه نقطه ای مطابق استاندارد ASTM D790، به بررسی استحکام خمشی و کیفیت اتصال زمینه گرمانرم پی وی سی به لایه آلومینیومی در ورقهای FML پرداخته شد. در ادامه ورقهای FML با ابعاد cm12×80 و با دو چیدمان s[0/90, 0/90, Al] و s[45/-45, 45/-45, Al] با استفاده از فرآیند انباشت لایه ها و فشار گرم تولید شدند. ورقهای حاصل به شکل تک ایستگاهه و در دمای ᵒC160 به پروفیل کانالی با سه زاویه شامل 30، 45 و º60 شکلدهی غلتکی شده و سه عیب هندسی شامل کمانی شدن پروفیل، موج لبه و برگشت فنری و همچنین جدایش بین لایه آلومینیومی و کامپوزیتی در پروفیل های حاصل بررسی شد. در ادامه با توجه به نتایج شکل دهی تک ایستگاهه، شکل دهی غلتکی پروفیل کانالی با زاویه 86º به صورت چند ایستگاهه انجام گرفت و به بررسی اثر شکل دهی چند ایستگاهه بر روی تجمع عیوب ایستگاههای مختلف شکلدهی پرداخته شد. در انتها نتیجه گرفته شده که افزایش بیش از 45º زاویه خم در هر ایستگاه موجب جدایش بین لایه های کامپوزیتی و آلومینیومی میشود و هرچقدر الیاف تقویتی در جهت طولی ورقهای FML قرار گیرند، عیوب موج لبه و کمانی شدن کمتری در پروفیلهای حاصل روی میدهد. | ||
| Keywords | ||
| چند لایه پی وی سی/آلومینیوم/الیاف شیشه; شکل دهی غلتکی; جدایش بین لایه ای; عیوب هندسی | ||
|
Statistics Article View: 272 PDF Download: 293 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,470 |
| PDF Download | 16,081,033 |