بهبود پایداری خودرو با کنترلر مقاوم تطبیقی فازی و مدل جدید سیستم تعلیق هندسه متغیر | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 6, Volume 16, Issue 9, 1395, Pages 37-46 PDF (967.68 K) | ||
| Authors | ||
| منصور بقائیان1; علی اکبر اکبری* 2 | ||
| 1دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| Abstract | ||
| بکارگیری کنترل مقاوم تطبیقی فازی در بهبود پایداری خودرو مورد توجه اخیر محققان میباشد. در این مقاله کاربرد این کنترلر درمدل غیر خطی سیستم های تعلیق هندسه متغیر و جابجایی نقطه اتصال طبق به بدنه مورد مطالعه میباشد. با قرارگیری روابط سینماتیکی یک سیستم تعلیق طبق دار دوبل، در روابط 8 درجه آزادی فرمانپذیری خودرو، مدل غیر خطی سیستم تعلیق هندسه متغیر ایجاد میشود. انتخاب کنترلر مناسب، بدلیل محدودیت فضا در محل جابجایی نقطه اتصال طبق سیستم تعلیق به بدنه ضروری میباشد، لذا در این مقاله کنترلرمناسب از بین سه کنترل PID، تطبیقی فازی و مقاوم تطبیقی فازی مشخص میشود. به کمک تئوری لیاپانوف، قوانین تطبیقی به منظور پایداری سیستم انتخاب میشوند. نتایج برای دو تست استاندارد نشان داد انتگرال مربعات خطا در کنترلر مقاوم تطبیقی فازی نسبت به دو کنترلر PID و کنترلر تطبیقی فازی کاهش نشان می دهد. همچنین جابجایی نقطه اتصال طبق سیستم تعلیق در کنترل مقاوم تطبیقی فازی خیلی کمتر از دو کنترلر دیگر و مخصوصا PID می باشد. نتایج استفاده از کنترل مقاوم تطبیقی فازی نشان داد که به کمک این کنترلر، پایداری خودرو و مقاوم بودن سیستم افزایش داشته و همچنین پاسخ های نرمتری تولید میشود. | ||
| Keywords | ||
| کنترل مقاوم تطبیقی فازی; سیستم تعلیق هندسه متغیر; مدل جدید غیر خطی سیستم تعلیق هندسه متغیر; پایداری خودرو | ||
|
Statistics Article View: 305 PDF Download: 310 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,478 |
| PDF Download | 16,081,036 |