تحلیل ترمودینامیکی پارامترهای عملکردی ساختار جدید سه- سیلندر موتور استرلینگ | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 48, Volume 16, Issue 10, 1395, Pages 448-458 PDF (842.75 K) | ||
| Authors | ||
| علی آمارلو1; علی کشاورز ولیان* 2; علیرضا بتوئی1; سیامک علیزاده نیا3 | ||
| 1دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| 2دانشیار دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی | ||
| 3شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو | ||
| Abstract | ||
| ساختارهای هندسی زیادی برای موتورهای استرلینگ ارائه شده است که تفاوت آنها در تعداد اجزا و نحوهی قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر است. در ساختار بتا و گاما، دیسپلیسر وظیفهی جابهجایی سیال را بین منبع سرد و منبع گرم دارد و ساختار آلفا بدون آن، هندسهی سادهتری دارد. از اینرو در این پژوهش، یک ساختار جدید معرفی میشود که دو سیلندر و پیستون بجای دیسپلیسر جایگزین میشود و نتیجه آن یک ساختار جدید سه سیلندرهی گاما خواهد بود که همانند ساختار آلفا بدون دیسپلیسر، هندسه سادهتر و فرایند ساخت راحتتری خواهد داشت. برای بررسی نحوهی عملکرد ساختار جدید، یک مدل شبیهسازی شده از یک موتور استرلینگ ساختهشده با ساختار گاما بر اساس ساختار جدید و هندسهی موتور استی-500 تهیه شده است. مدلسازی در نرمافزار تحلیلی-صنعتی با نام جیتی-سوییت انجام شده است. بیشترین خطا بین ساختار جدید و نتایج تجربی ساختار گاما، در حرارت مصرفی 20 درصد و در کار تولیدی 14.7 درصد است که با توجه تغییر هندسی ساختار، قابلقبول است و ازاینرو تحلیل ترمودینامیکی بر پارامترهای عملکردی ساختار جدید انجام شده است. نتایج این تحلیل علاوه بر تائید ماهیت ساختار، نشان میدهد که افزایش سرعت برای افزایش عملکرد موتور مناسب نیست و بازده موتور را کاهش میدهد اما افزایش دمای منبع گرم و فشار تغذیه اثر خوبی بر بازده داشته و برای بهبود عملکرد موتور پیشنهاد میشود | ||
| Keywords | ||
| موتور استرلینگ; ساختار گاما; ساختار سه-سیلندره; تحلیل ترمودینامیکی; پارامترهای عملکردی | ||
|
Statistics Article View: 273 PDF Download: 321 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,411,543 |
| PDF Download | 15,849,032 |