تحلیل عددی اثر دمپر میانی بر الگوی جریان و عملکرد پرههای کمپرسور گذرصوتی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 25, Volume 16, Issue 10, 1395, Pages 218-228 PDF (11.26 M) | ||
| Authors | ||
| مهدی جلالی فر1; بهزاد قدیری دهکردی* 2; صالح فلاح3 | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2استادیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3دانشجوی دکترا/ دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| یکی از اهدف مهم و تعیینکننده در طراحی کمپرسورهای سرعت بالای موتورهای هوایی کاهش وزن آنها میباشد. لازمه رسیدن به این هدف، افزایش قابلیت تولید فشار در هر طبقه مجزای کمپرسور میباشد. رایجترین راه برای این منظور استفاده از پرهها با نسبت منظری زیاد است. این پرههای بلند و نازک، در جریان سیال سرعت بالا در معرض ارتعاشات شدید ناشی از ناپایداریهای آیروالاستیک قرار میگیرند. طراحان برای کاهش ارتعاشات مخرب چنین پرههایی، پره های مجاور را توسط دمپر میانی به یکدیگر متصل میکنند. این دمپرها باعث انسداد جریان و افت کارایی توربوماشین میشوند. در مطالعاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است کمتر به اثرات دمپر بر شوک پره، گردابه لبه فرار و حاشیه استال پرداخته شده است. در این مقاله، عملکرد آیرودینامیکی یک کمپرسور در دو حالت، یکی بدون دمپر میانی و دیگری با دمپر میانی بررسی و مقایسه شده است. از طرف دیگر، اثرات شوک بر شکلگیری جدایش القاء شده توسط شوک در هر دو مورد بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهند حضور دمپر باعث شده است که بازده آیزنتروپیک کاهش یابد. این دمپر باعث میشود که فشار در ناحیهای به وسعت 2.7% طول پره در اطراف دمپر و روی پره به میزان 33% نسبت به حالت بدون دمپر کاهش یابد. همچنین آشفتگیهای ناشی از دمپر باعث میشوند که الگوی گردابه لبه فرار پره به هم بریزد. | ||
| Keywords | ||
| "کمپرسور گذرصوتی"; "دمپر میانی"; "جدایش ناشی از شوک"; "الگوی گردابه"; "استال" | ||
|
Statistics Article View: 245 PDF Download: 318 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,411,554 |
| PDF Download | 15,849,034 |