بررسی تجربی رفتار بتنهای حاوی ذرات لاستیک تایر ضایعاتی،دوده سیلیس و الیاف پلی پروپیلن تحت بارگذاری ضربه ای | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 20, Volume 16, Issue 10, 1395, Pages 173-180 PDF (7 M) | ||
| Authors | ||
| علی صدرممتازی1; رومینا ذرشین زنوش2; هاشم بابایی* 3 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، گروه عمران | ||
| 2دانشجوی دکتری دانشگاه گیلان، گروه عمران | ||
| 3استادیار دانشگاه گیلان | ||
| Abstract | ||
| سازه ها ممکن است در طول عمر مفیدشان در معرض بارهای ناگهانی همانند ضربه قرار گیرند .تولید مصالح جدید که بتواند آسیب کمتری را در هنگام مواجه شدن با فرایند ضربه و ارتعاشات ناگهانی از خود نشان دهد از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد . بتن ماده ای شکننده است و وقتی در معرض بارهای دینامیکی قرار میگیرد، علاوه بر آسیب دیدگی خود ، ممکن است به محیط اطراف به دلیل از هم پاشیدگی صدمه وارد کند . در این تحقیق ، ذرات لاستیک تایر ضایعاتی در 3 اندازه 0-1، 1-3 و 3-5 میلیمتر و در نسبت های 0،40،30،20،10و50 درصد، به صورت جانشین حجمی ریزدانه به مخلوط بتن اضافه شده است . ابتدا با توجه به نتایج آزمون مقاومت فشاری ، اندازه بهینه از ذرات لاستیک تعیین شد ، سپس به نمونههای بتنی حاوی ذرات لاستیک در اندازه بهینه ، دوده سیلیس و الیاف پلیپروپیلن نمونه بتنی اضافه شد و مجددا نمونهها تحت آزمونهای مقاومت فشاری ، وزن مخصوص ، جذب امواج التراسونیک ، بارگذاری ضربه با وزنه پرتابی و تفنگ گازی قرار داده شدند. نتایج حاکی از آن است که ، گرچه اضافه کردن ذرات لاستیک موجب کاهش مقاومت فشاری بتن شده است ولی انعطاف پذیری بتن را افزایش داده است. همچنین دوده سیلیس به دلیل داشتن خصوصیت پوزولانی موجب چسبندگی بیشتر در نمونه بتنی و در نتیجه افزایش مقاومت در بتن شده و الیاف پلی پروپیلن موجب افزایش انعطاف پذیری در بتن گردیده است. | ||
| Keywords | ||
| ضربه; بتن منعطف; ذرات لاستیک تایر ضایعاتی; تفنگ گازی; وزنه پرتابی | ||
|
Statistics Article View: 260 PDF Download: 309 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,411,554 |
| PDF Download | 15,849,034 |